1. klasse

I de mindste klasser er fokus på at skabe gode sociale relationer til andre børn og voksne, at børnene lærer at passe på sig selv, samt at der skabes et stærkt forældrenetværk.

EMNE

  • Samvær i klassen
  • Viden om kroppen

FORMÅL

  • At styrke elever og forældres netværk, fælles ansvarlighed og fællesskabsfølelse
  • At få kendskab til kroppens funktioner og muligheder

TEMAER

  • Tage hensyn til hinanden
  • Plads til forskellighed
  • I klassen hjælper vi hinanden
  • Drilleri
  • Fødselsdage
  • Regler i klassen

Mobning

 

Alle for en mod mobning
Siden her er en vigtig del af indsatsen mod mobning. Her kan du finde viden om mobning, gode råd, undervisningsforløb, inspiration, fakta og akut-hjælp, hvis mobning er en realitet. Du kan også læse pixieudgaver af anbefalingerne i aktionsplanen til henholdsvis dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser. Du kan både downloade aktionsplanen og pixieudgaver her på siden.
Hjemmesiden opdateres løbende med mere information og materiale.
På siden kan du også læse en række OL-atleters syn på mobning. De fungerer som ambassadører for alle for en mod mobning og bakker op om indsatsen for at stoppe mobning gennem en facebookside, som også er en fast del af indsatsen

http://www.alleforenmodmobning.dk/


 

0-9

 

 

Skilsmisse

 

Det gør ondt på børn, når forældrene går fra hinanden. Men selvom det er forvirrende og hårdt for alle, kan det lade sig gøre at være i skilsmissen på en god måde.

Børns vilkårs side kommer med gode råd til børn, forældre og professionelle.

https://bornsvilkar.dk/fokus/skilsmisse/skilsmisse

Se eventuelt også Fredensborg.dk- kurser for forældre (KIFF)

Her tilbydes løbende kurser til hjælp til samarbejde om børn efter skilsmisse (KIFF)


alle

 

 

 

Børns Vilkårs skoletjeneste

Børns Vilkårs SkoleTjeneste tilbyder oplæg og trivselsforløb i hele Danmark.

Oplæg til skolebørn, til forældre og til professionelle. I trivselsforløbet inddrages både børn, forældre og lærere i arbejdet mod mobning og for trivsel.

https://bornsvilkar.dk/radgivning/skoletjenesten/skole-tjenesten


alle

 

Træning af samarbejdsevner og fairplay

 

aktivrundti.dk er en hjemmeside der lægger op til at det skal være sjovt at være aktiv.

Siden indeholder ideér til aktiviteter, med udførlige beskrivelser af forberedelser, hvilke fag og trinmål der kan inddrages m.m.
www.aktivrundti.dk

www.emu.dk


0-9

Grib konflikten

Lær om konstruktiv konflikthåndtering i skolen.

Håndbog med ideer, øvelser og baggrundsviden til at tackle de konflikter, som opstår mellem elever, lærere og forældre.

www.dkr.dk Søg »Grib konflikten«.


0-9

 

Arranger dialogmøde

 

Spil samspillet

Her præsenteres en række udsagn eller situationer, som forældrene kan diskutere i mindre grupper. Formålet er at sætte en dialog i gang om holdninger og værdier og måske blive enige om nogle regler/ principper/ værdier, der gælder for børnenes samvær. Spillet er også med til at udvikle forældrenes kendskab og tillid til hinanden.

http://www.dkr.dk/foraeldrefiduser-samspillet-indskolingen


0-6_foraeldre

Forældres indflydelse på klassens trivsel

 

Forældrenetværket kan diskutere udsagnene:

“Hvad der sker i skolen er lærernes ansvar” og “Der er ingen som forældre, der kan påvirke trivslen i en klasse – endda uden at være til stede!”

Uddel folderen “Den usynlige klassekammerat ” om forældres indflydelse på klassens trivsel«

Kan downloades på: www.emu.dk  søg ” Den usynlige klassekammerat”

Invitér evt. en AKT lærer (adfærd, kontakt og trivsel) til at holde et oplæg om forældres indflydelse på trivslen i klassen.

Giv hinanden lov til at kontakte hinanden ved bekymring – Aftal retningslinjerne.


0-6_foraeldre

 

Litteratur til højtlæsning i 1. klasse

 

Hansen, Marie: Nina tager mod til sig.
Emne: Skolen, mobning, drilleri.

Nielsen, Bent: Fra Aske til ild.
Emne: Mobning, drilleri, familien, brande.

Nissen, Sisse m.fl.: Skimmer i skole.
Emne: Mobning.

Lyhne, Mogens: Faruk og Ayse er –
Emne: Skolen, kærester, mobning

Nielsen, Bent B.: Finn og Fidusen.
Emne: Mobning, Venskab

Hansen, Hans Chr.: Basse Bom-stærk.
Emne: Drømme, drenge, drilleri, mobning.

DVD. Lund Kirkegard, Ole: Gummitarzan.
Emne: Drenge, ensomhed, mobning, superstærk.

DVD. Reuter, Bjarne/August, Bille: Busters verden.
Emne: Trylleri, mobning, drenge, skolen.


03_indlaeg_50x50

Girafsprog

 

 Girafsprog er en metode, der sætter fokus på sprog og kommunikation i forbindelse med konflikters op- og nedtrapning.

www.sammenmodmobning.dk


03_indlaeg_50x50

Venskabsklasser og vejledere

Ældre elever er venner/vejledere med/overfor yngre elever, i dagligdagen og ved fællesarrangementer, for at skabe et ansvarligt fællesskab blandt skolens elever.

www.sammenmodmobning.dk
www.dcum.dk


03_indlaeg_50x50

Tillidsskabende tegning

 

Tillidsskabende tegning kan bruges til at skabe tillid imellem eleverne i et givent forum.

Metoden går ud på, at eleverne udarbejder en tegning af det, der optager dem mest lige nu. Efterfølgende samtales der om tegningerne.

www.sammenmodmobning.dk søg trivselsskabende øvelser

03_indlaeg_50x50

Drama mod mobning

 

Drama mod mobning er en dramapædagogisk metode til løsning af konflikter.

Metoden er inspireret af forumteater og er direkte møntet på en genoprettende indsats, men kan ligeledes bruges forebyggende.

www.sammenmodmobning.dk søg bevidstgørende fiktion


0-6

Konfliktmægling

Fredensborg kommune har et konfliktmæglerkorps, bestående af kommunalt ansatte med baggrunde inden for arbejdet med unge.

Mæglerne er uddannet i konfliktmægling ved Center for Konfliktløsning. Mægling er en konflikthåndteringsmetode, hvor parterne i konflikt oplever sig hørt og respekteret, og hvor de hjælpes til at forbedre deres relationer og tage ansvar for de konsekvenser, deres handlinger har haft.
Mægling er relevant, når tilliden er brudt, og når kontakten er negativ og frygt og fjendebilleder trives.
Det særlige ved mægling er, at det er en konfliktløsningsmetode, der baserer sig på, at parterne deltager frivilligt, og mæglingsmødet er fortroligt. Metoden går ud på, at en tredjeperson – en voksen der er uddannet mægler – hjælper parterne til selv at finde en løsning, som begge er tilfredse med.

Når det handler om vold og overgreb, går mæglingen i høj grad ud på at hjælpe parterne til at få en gensidig forståelse af, hvad der skete, og hvorfor det skete. Det er i mødet mellem de direkte involverede parter, at konflikten kan opløses. Mægleren hjælper dem respektfuldt til at få talt ud om det passerede og lave aftaler for fremtiden uden at blande sig eller moralisere. På den måde får parterne selv ansvaret for deres konflikt og for løsningen af den.

Værdien af mæglingsmødet er således, at de unge tager ansvar for deres handlinger og oplever kon-sekvenserne af dem. Dermed kan konfliktmægling som redskab medvirke til, at en situation ikke optrappes med eksempelvis vold, isolation eller mobning til følge, og herved kan en eventuel kriminel løbebane måske undgås.

Tilbuddet om mægling gælder i situationer hvor børn og unge er involveret, eller hvor konflikten handler om dem.

 

Koordineringen af mæglingerne varetages af SSP konsulent:

Lise Odgaard Christensen, loch@fredensborg.dk, 25421814


 

alle

 

 

 

Trafiksikkerhed

 

Rådet for sikker trafik har råd og vejledning til, hvordan man udarbejder trafikpolitikker for den enkelte skole, samt diverse anbefalinger og materialer omhandlende trafiksikkerhed.

Fredensborg kommune udarbejder fælles mål for området, som bliver gældende fra sommer 2015, men det er den enkelte skole, der i samarbejde med skolebestyrelsen udarbejder en mere detaljeret færdselspolitik for området omkring skolen. For mere viden, kontakt skolen eller gå ind på sikkertrafik.dk og læs eller søg materialer til fx undervisning eller forældremøder.

Sikkertrafik.dk


alle

Forældrefiduser

 

Forældrefiduser er inspiration fra Det Kriminalpræventive Råd

til forældre, lærere, pædagoger og skolebestyrelser om, hvordan man nemt kan tage ansvar for klassens sammenhold.

foraeldrefiduser.dk


alle

Opret legegrupper

 

Legegrupper giver et bedre netværk og større trivsel.

Opret dem gerne på tværs af køn. Det giver bedre mulighed for at finde ind i nye legekonstellationer, hvorved klassen bliver mindre sårbar.
Legegrupper giver øget kendskab til hinanden, hvorved grundlaget for at mobning kan finde sted mindskes.
Legegrupper giver også mulighed for at lære hele klassens børnegruppe samt deres forældre at kende.
Hermed skabes større grundlag for at kunne agere og reagere i forhold til hinandens børn.
www.dkr.dk  Søg ” legegrupper”

www.skole-foraeldre.dk


0-3_+foraeldre

Fælles fødselsdagstraditioner

Lav fælles spilleregler for hvordan børnenes fødselsdage fejres.

Spørgsmål som ” Er det okay at afholde fødselsdage kun for drengene/ pigerne i klassen, eller skal det være for alle?.  Hvad med varighed, fællesgave, gavestørrelse m.m. Vil det være en fordel at børnene slår sig sammen to og to eller flere om fødselsdagsarrangementet?

www.dkr.dk søg forældrefiduser, forældreaftaler, samspillet


0-3_+foraeldre

 

Opbyg et forældrenetværk

 

Gør noget ud af at forældrene lærer hinanden at kende – herunder navne, holdninger, jobs, interesser, søskende i familien o.s.v.

Hvorfor skal man have et forældrenetværk?
• Forældres kendskab til klassens børn og forældres engagement i klassens liv styrker klassens trivsel markant.
• For at forebygge konflikter, drilleri og mobning
• Fordi det skaber fælles rammer
• Problemer tackles bedre, hvis man kender hinanden og har aftalt at tale sammen, hvis man kommer i tvivl
• For at undgå misforståelser, frustrationer og usikkerhed.

Børn, der ikke trives i skolen, har en større risiko for at begå kriminalitet. Hvis du tager aktiv del i dine børns dagligdag i institutionen eller skolen, styrker det børnenes sociale liv. Samarbejdet med de andre forældre styrker fællesskabsfølelsen. Gennem netværket med de andre forældre bliver ansvaret for børnenes trivsel et fælles ansvar. Jo tidligere netværkene dannes, jo bedre. Det er nemlig nemmere at kontakte hinanden om de problemer, der kan opstå, når I kender hinanden godt. Samarbejdet mellem jer kan gøre, at alle børn og forældre bliver en del af gruppens eller klassens fællesskab.

Et godt forældrenetværk består af forældre som:
• Tager ansvar for hinandens børn
• Vil samarbejde omkring hinandens børn
• Tager rygter alvorligt og reagerer hurtigt og klogt på dem
• Reagerer hurtigt og klogt på akutte problemer, og som gerne tager andre forældre med på råd.
• Ikke går alene med sine bekymringer

Hvorfor skal skolerne sætte forældrenes samarbejde i gang?
Fordi forældrene ikke kender hinanden, når de starter i skolen.
Fordi forældresamarbejdet bliver for tilfældigt og skrøbeligt, hvis det skal komme af sig selv.
Fordi forældrene er en ressource ind i trivselsarbejdet, når de samarbejder aktivt for, at alle klassens børn er med i fællesskabet.
Fordi lærerne sparer tid på konflikter og frustrationer, hvis de kan løses af forældregruppen.
Fordi forældrene forventer at skolen er tydelig omkring forventningerne til dem.

www.dkr.dk– søg forældrefiduser, forældrenetværk


alle

Stjæl de andres gode idéer

 

Indkald én gang om året alle forældreråd på tværs af årgange til fælles inspiration og gensidig vidensdeling?

Hvilke gode ideer er der til sociale tiltag?
Brug de gode erfaringer der allerede eksisterer blandt andre netværk på skolen.


alle

 

Ugens ord eller emne

 

Ugens ord eller emne

Inden ordet introduceres for klassen, kan læreren tage kontakt til forældrene fx via forældreintra, og få respons på hvordan familien anvender ordet derhjemme. Emnerne kan fx være kammeratskab, legekammerater, venskab, at vente på hinanden.


03_indlaeg_50x50