3. klasse

I de mindste klasser er fokus på at skabe gode sociale relationer til andre børn og voksne, at børnene lærer at passe på sig selv, samt at der skabes et stærkt forældrenetværk.

EMNE

  • En god Kammerat

FORMÅL

  • At styrke elevers og forældres netværk, fælles ansvarlighed og fællesskabsfølelse

TEMAER

  • Sprogbrug
  • Konfliktløsning,
  • Vi ødelægger ikke hinandens ting
  • At drille og gøre nar af,
  • Udvikling af evnen til at føle empati
  • Ligeværdighed og børns rettigheder.

Mobning

 

Alle for en mod mobning
Siden her er en vigtig del af indsatsen mod mobning. Her kan du finde viden om mobning, gode råd, undervisningsforløb, inspiration, fakta og akut-hjælp, hvis mobning er en realitet. Du kan også læse pixieudgaver af anbefalingerne i aktionsplanen til henholdsvis dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser. Du kan både downloade aktionsplanen og pixieudgaver her på siden.
Hjemmesiden opdateres løbende med mere information og materiale.
På siden kan du også læse en række OL-atleters syn på mobning. De fungerer som ambassadører for alle for en mod mobning og bakker op om indsatsen for at stoppe mobning gennem en facebookside, som også er en fast del af indsatsen

http://www.alleforenmodmobning.dk/


 

0-9

 

 

Skilsmisse

 

Det gør ondt på børn, når forældrene går fra hinanden. Men selvom det er forvirrende og hårdt for alle, kan det lade sig gøre at være i skilsmissen på en god måde.

Børns vilkårs side kommer med gode råd til børn, forældre og professionelle.

https://bornsvilkar.dk/fokus/skilsmisse/skilsmisse

Se eventuelt også Fredensborg.dk- kurser for forældre (KIFF)

Her tilbydes løbende kurser til hjælp til samarbejde om børn efter skilsmisse (KIFF)


alle

 

 

 

Digital mobning og krænkelse- Problemer på nettet

Regler og rettigheder på nettet-

Her kan du læse om, hvilke regler og love der findes om, hvad man må og ikke må på nettet.

Du kan blandt andet få gode råd om, hvad du kan gøre hvis du har været nøgen på nettet, er blevet mobbet online, eller har oplevet noget andet ubehageligt på nettet?

http://www.bornsvilkar.dk/BorneTelefonen/Temaer/Digital-mobning/Rettigheder.aspx


4-6_7-9_foraeldre_unge_2017

Børns Vilkårs skoletjeneste

Børns Vilkårs SkoleTjeneste tilbyder oplæg og trivselsforløb i hele Danmark.

Oplæg til skolebørn, til forældre og til professionelle. I trivselsforløbet inddrages både børn, forældre og lærere i arbejdet mod mobning og for trivsel.

https://bornsvilkar.dk/radgivning/skoletjenesten/skole-tjenesten


alle

 

Selvværdsspejlet

Selvværdsspejlet er en metode, som sætter fokus på elevernes selvoplevelse og selvværd.

www.sammenmodmobning.dk


0-9

Konflikter løser vi selv!

 Lærer- og elevmateriale til undervisning i konfliktløsning efter mediationsmetoden.

Undervisningsforløb med lektionsplan, program, formålsbeskrivelser og forbrug af materiale og forberedelse til lærerne. Konkrete øvelser og opgaver til eleverne fra 3. – 9. klassetrin. Til materialet hører en instruktionsfilm til lærere og andre, der arbejder med børn og unge og konfliktløsning.

www.bibliotek.dk Søg »Konflikter løser vi selv«

Hans Boserup og Susse Humle, Dansk Forening for Mediation og Dansk Forligsnævn, 1996

https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis:21621609


4-9_02

Omgangstone og sprog

Forældrene kan drøfte
Hvad er god tone? Hvad er ikke? Hvordan sikrer vi en god tone i klassen?

Skal vi arbejde på fælles regler om »klassens tone«? Hvad gør vi, hvis vi opdager, at omgangstonen udvikler sig negativt? Er det i orden at rette på andres børn, når de bryder »den gode tone«?
Brug evt. »aftalearkene« på
www.dkr.dk  Søg »aftaleark«


0-3_+foraeldre

Børns rettigheder

 

Bog om grundprincipperne i Børnekonventionen, skrevet så de også kan forstås af mindre børn.

Thomas Winding: »Samtaler med Mester«. Har børn ret til noget?

www.boerneret.nu


03_indlaeg_50x50

 

Men jeg kan så meget andet

 

En elevbog om stærke følelser, om identitet, selvværd, håndtering af følelser, dilemmaer m.m.

En række meget forskellige tekster og oplæg til procesorienteret arbejde i 3. til 5. klasse.

Kirsten Borberg, Undervisningsministeriet m.fl., 1995
www.bibliotek.dk  Søg »Men jeg kan så meget andet«


0-6

Maleværksted

 

Eleverne laver små malerier med “mobbescener”.

Billederne og temaerne omkring dem, kan efterfølgende drøftes i fx danskundervisningen.


03_indlaeg_50x50

Gruppeløb

 

Eleverne danner kæder i grupper af fire, og løber vilkårligt rundt evt. til musik.

Ved møde med anden gruppe, løbes der fx baglæns rundt om, under armene (læreren bestemmer hvordan og skifter efter et stykke tid).


03_indlaeg_50x50

Litteratur og film, 3. klasse

Vellev, Helle: Oskar og Laura.
Emne: Stjæle, tyveri, mobning.

Hansen, Hans Chr.: Alex i dødens hule.
Emne: Film, vold.

Schmidt, Aase: Pigen i træet.
Emne: Mobning, flytte, ensomhed.

Haller, Bent: Kevin Kujon og andre fortællinger.
Emne: Børn, følelser, magisk realisme.

Lassen, Linda: Havet nyser.
Emne: Flytte, venner, Grønland.

Oscar, K.: Benni Båt
Emne: Drenge, mobning, boksning, venner.

Hansen, Hans Chr.: Lillebror-banden.
Emne: Skolen, mobning, konflikter, racisme, løgne.

Film. Bergqvist, Gisela: Sandhed eller konsekvens.
Emne: Piger, veninder, mobning.

Mølvang, Kirsten Mørk: Tim, Troels og Tisse-Jan i fare.
Emne: Mobning, venskab

Mogensen, Karsten S.: Sigurd og en barsk bølle.
Emne: Drilleri, mobning.

Birkeland, Thøger: Tudefjæs.
Emne: Skolen, mobning.

Himmelstrup, Kaj: Rotter i øret. (Findes også i lærerens bog)
Emne: Drilleri, mobning, skolen, venskab.

Reuter, Bjarne: En som Hodder.
Emne: Anderledes, udenfor, ensomhed, fantasi, far-søn forhold, skolen, mobning.

DVD. Reuter, Bjarne/August, Bille: Busters verden.
Emne: Trylleri, mobning, drenge, skolen.

DVD. Rafn, Torbjørn: Pusling.
Emne: Piger, mobning, magtkamp.

DVD. Lund Kirkegard, Ole: Gummitarzan.
Emne: Drenge, ensomhed, mobning, superstærk.

www.cfu.dk 


03_indlaeg_50x50

 

 

Træning af samarbejdsevner og fairplay

 

aktivrundti.dk er en hjemmeside der lægger op til at det skal være sjovt at være aktiv.

Siden indeholder ideér til aktiviteter, med udførlige beskrivelser af forberedelser, hvilke fag og trinmål der kan inddrages m.m.
www.aktivrundti.dk

www.emu.dk


0-9

Tegne, male og se på billeder

 

Tegning, maling og samtaler om billeder om emner som venskab, drilleri, mobning, at være anderledes m.m.


0-6

 

Grib konflikten

Lær om konstruktiv konflikthåndtering i skolen.

Håndbog med ideer, øvelser og baggrundsviden til at tackle de konflikter, som opstår mellem elever, lærere og forældre.

www.dkr.dk Søg »Grib konflikten«.


0-9

 

Konflikttrappen

 

Konflikttrappen kan i skolesammenhæng bruges til at bevidstgøre eleverne om en konflikts forskellige faser.

Dermed styrkes elevernes evne til konstruktivt at håndtere de konflikter, de selv er i, eller potentielt vil blive en del af.

www.sammenmodmobning.dk


03_indlaeg_50x50

 

Girafsprog

 

 Girafsprog er en metode, der sætter fokus på sprog og kommunikation i forbindelse med konflikters op- og nedtrapning.

www.sammenmodmobning.dk


03_indlaeg_50x50

Tillidsskabende tegning

 

Tillidsskabende tegning kan bruges til at skabe tillid imellem eleverne i et givent forum.

Metoden går ud på, at eleverne udarbejder en tegning af det, der optager dem mest lige nu. Efterfølgende samtales der om tegningerne.

www.sammenmodmobning.dk søg trivselsskabende øvelser

03_indlaeg_50x50

Drama mod mobning

 

Drama mod mobning er en dramapædagogisk metode til løsning af konflikter.

Metoden er inspireret af forumteater og er direkte møntet på en genoprettende indsats, men kan ligeledes bruges forebyggende.

www.sammenmodmobning.dk søg bevidstgørende fiktion


0-6

Konfliktmægling

Fredensborg kommune har et konfliktmæglerkorps, bestående af kommunalt ansatte med baggrunde inden for arbejdet med unge.

Mæglerne er uddannet i konfliktmægling ved Center for Konfliktløsning. Mægling er en konflikthåndteringsmetode, hvor parterne i konflikt oplever sig hørt og respekteret, og hvor de hjælpes til at forbedre deres relationer og tage ansvar for de konsekvenser, deres handlinger har haft.
Mægling er relevant, når tilliden er brudt, og når kontakten er negativ og frygt og fjendebilleder trives.
Det særlige ved mægling er, at det er en konfliktløsningsmetode, der baserer sig på, at parterne deltager frivilligt, og mæglingsmødet er fortroligt. Metoden går ud på, at en tredjeperson – en voksen der er uddannet mægler – hjælper parterne til selv at finde en løsning, som begge er tilfredse med.

Når det handler om vold og overgreb, går mæglingen i høj grad ud på at hjælpe parterne til at få en gensidig forståelse af, hvad der skete, og hvorfor det skete. Det er i mødet mellem de direkte involverede parter, at konflikten kan opløses. Mægleren hjælper dem respektfuldt til at få talt ud om det passerede og lave aftaler for fremtiden uden at blande sig eller moralisere. På den måde får parterne selv ansvaret for deres konflikt og for løsningen af den.

Værdien af mæglingsmødet er således, at de unge tager ansvar for deres handlinger og oplever kon-sekvenserne af dem. Dermed kan konfliktmægling som redskab medvirke til, at en situation ikke optrappes med eksempelvis vold, isolation eller mobning til følge, og herved kan en eventuel kriminel løbebane måske undgås.

Tilbuddet om mægling gælder i situationer hvor børn og unge er involveret, eller hvor konflikten handler om dem.

 

Koordineringen af mæglingerne varetages af SSP konsulent:

Lise Odgaard Christensen, loch@fredensborg.dk, 25421814


 

alle

 

 

 

Trafiksikkerhed

 

Rådet for sikker trafik har råd og vejledning til, hvordan man udarbejder trafikpolitikker for den enkelte skole, samt diverse anbefalinger og materialer omhandlende trafiksikkerhed.

Fredensborg kommune udarbejder fælles mål for området, som bliver gældende fra sommer 2015, men det er den enkelte skole, der i samarbejde med skolebestyrelsen udarbejder en mere detaljeret færdselspolitik for området omkring skolen. For mere viden, kontakt skolen eller gå ind på sikkertrafik.dk og læs eller søg materialer til fx undervisning eller forældremøder.

Sikkertrafik.dk


alle

Forældrefiduser

 

Forældrefiduser er inspiration fra Det Kriminalpræventive Råd

til forældre, lærere, pædagoger og skolebestyrelser om, hvordan man nemt kan tage ansvar for klassens sammenhold.

foraeldrefiduser.dk


alle

Opret legegrupper

 

Legegrupper giver et bedre netværk og større trivsel.

Opret dem gerne på tværs af køn. Det giver bedre mulighed for at finde ind i nye legekonstellationer, hvorved klassen bliver mindre sårbar.
Legegrupper giver øget kendskab til hinanden, hvorved grundlaget for at mobning kan finde sted mindskes.
Legegrupper giver også mulighed for at lære hele klassens børnegruppe samt deres forældre at kende.
Hermed skabes større grundlag for at kunne agere og reagere i forhold til hinandens børn.
www.dkr.dk  Søg ” legegrupper”

www.skole-foraeldre.dk


0-3_+foraeldre

Fælles fødselsdagstraditioner

Lav fælles spilleregler for hvordan børnenes fødselsdage fejres.

Spørgsmål som ” Er det okay at afholde fødselsdage kun for drengene/ pigerne i klassen, eller skal det være for alle?.  Hvad med varighed, fællesgave, gavestørrelse m.m. Vil det være en fordel at børnene slår sig sammen to og to eller flere om fødselsdagsarrangementet?

www.dkr.dk søg forældrefiduser, forældreaftaler, samspillet


0-3_+foraeldre

 

Opbyg et forældrenetværk

 

Gør noget ud af at forældrene lærer hinanden at kende – herunder navne, holdninger, jobs, interesser, søskende i familien o.s.v.

Hvorfor skal man have et forældrenetværk?
• Forældres kendskab til klassens børn og forældres engagement i klassens liv styrker klassens trivsel markant.
• For at forebygge konflikter, drilleri og mobning
• Fordi det skaber fælles rammer
• Problemer tackles bedre, hvis man kender hinanden og har aftalt at tale sammen, hvis man kommer i tvivl
• For at undgå misforståelser, frustrationer og usikkerhed.

Børn, der ikke trives i skolen, har en større risiko for at begå kriminalitet. Hvis du tager aktiv del i dine børns dagligdag i institutionen eller skolen, styrker det børnenes sociale liv. Samarbejdet med de andre forældre styrker fællesskabsfølelsen. Gennem netværket med de andre forældre bliver ansvaret for børnenes trivsel et fælles ansvar. Jo tidligere netværkene dannes, jo bedre. Det er nemlig nemmere at kontakte hinanden om de problemer, der kan opstå, når I kender hinanden godt. Samarbejdet mellem jer kan gøre, at alle børn og forældre bliver en del af gruppens eller klassens fællesskab.

Et godt forældrenetværk består af forældre som:
• Tager ansvar for hinandens børn
• Vil samarbejde omkring hinandens børn
• Tager rygter alvorligt og reagerer hurtigt og klogt på dem
• Reagerer hurtigt og klogt på akutte problemer, og som gerne tager andre forældre med på råd.
• Ikke går alene med sine bekymringer

Hvorfor skal skolerne sætte forældrenes samarbejde i gang?
Fordi forældrene ikke kender hinanden, når de starter i skolen.
Fordi forældresamarbejdet bliver for tilfældigt og skrøbeligt, hvis det skal komme af sig selv.
Fordi forældrene er en ressource ind i trivselsarbejdet, når de samarbejder aktivt for, at alle klassens børn er med i fællesskabet.
Fordi lærerne sparer tid på konflikter og frustrationer, hvis de kan løses af forældregruppen.
Fordi forældrene forventer at skolen er tydelig omkring forventningerne til dem.

www.dkr.dk– søg forældrefiduser, forældrenetværk


alle

Fritidsaktiviteter

 

Fritidsbutik.dk er en opsøgende og offensiv indsats med det overordnede formål at skabe varige kontakter for børn og unge til aktiviteter i fritids- og foreningslivet. Målgruppen er 0-17 årige børn og unge, der ikke er tilknyttet en fritidsaktivitet, klubtilbud eller lignende, samt deres forældre.

“I Fritidsbutik tror vi på: At sjove, sunde, interessebaserede fællesskaber med gode kammerater, ældre rollemodeller og engagerede voksne giver børn høj trivsel, mod på livet og et solidt selvværd, der kan bruges i livets andre sammenhænge og udfordringer”

Fritidsvejledninger samt præsentation af www.fritidsbutik.dk

2.-6. klassetrin: klasseforløb af en times varighed- spørgeskemaer, samt individuel opfølgning og vejledning

7.-9. klassetrin: Spormøder og besøgscafe´- I samarbejde med Ungfredensborg.

Telefonisk vejledning eftermiddag og aften.

www.fritidsbutik.dk


alle

 

Stjæl de andres gode idéer

 

Indkald én gang om året alle forældreråd på tværs af årgange til fælles inspiration og gensidig vidensdeling?

Hvilke gode ideer er der til sociale tiltag?
Brug de gode erfaringer der allerede eksisterer blandt andre netværk på skolen.


alle

 

Ugens ord eller emne

 

Ugens ord eller emne

Inden ordet introduceres for klassen, kan læreren tage kontakt til forældrene fx via forældreintra, og få respons på hvordan familien anvender ordet derhjemme. Emnerne kan fx være kammeratskab, legekammerater, venskab, at vente på hinanden.


03_indlaeg_50x50

Click here to add your own text