5. klasse

På de mellemste klassetrin lægges der vægt på at arbejde med mobning, konflikthåndtering, Social Pejling, rygning og problemstillinger i forbindelse med den tidlige pubertet, samt at fremme sunde fritidsinteresser.

EMNE

  • Mig selv og de andre

FORMÅL

  • At skabe anledning til at børnene reflekterer over sig selv og hinandens færden online.
  • At give forældre viden om børns adfærd online, og give dem redskaber til hvorledes forældrene kan indgå i børnenes online verden på en god og konstruktiv måde.

TEMAER

  • Påklædning
  • Udseende
  • Gode og dårlige kammerater
  • Social marginalisering
  • Opdragelse
  • Tweens
  • Netetikette.

Grænser på skoleskemaet

  Temaet for Uge Sex 2019 er Grænser. På sex og samfunds portal finder du forløb, som matcher dine krav til klassetrin, tidsforbrug, fag, emner samt færdigheds- og vidensområder.

Uge Sex 2019 stiller skarpt på grænser og gensidig respekt i forhold til køn, krop og seksualitet.

 

Hvor går min grænse? Og hvordan mærker jeg andres? Når det d. 4. februar 2019 ringer ind til årets Uge Sex, er der fokus på grænser – og på, hvordan man udvikler kompetencer til at mærke egne og andres grænser og respektere dem.

Når Uge Sex åbnes landet over får elever på alle grundskolens klassetrin mulighed for at undersøge og diskutere grænser og grænseoverskridelser i forhold til krop, køn og seksualitet. De kommer både til at reflektere over, hvordan det kan være positivt at udfordre ens egne grænser, for eksempel i forhold til at tage initiativ til et kys. Men der vil også være fokus på, hvad man kan gøre, hvis man har overskredet egne eller andres grænser, eller ser andre få overskredet deres

https://www.underviserportal.dk/grundskole/uge-sex-i-grundskolen/arets-tema-graenser/

 

Cool kids- for børn med angst og bekymring og deres forældre

 

Har dit barn problemer med angst og bekymring ?
Fredensborg Kommune tilbyder et gruppeforløb for børn mellem 7 og 12 år – og deres forældre.

Mere end hvert 10. barn har så store problemer med angst og bekymring, at det er pinefuldt for barnet og griber forstyrrende ind i barnets og familiens dagligdag.
Problemerne viser sig fx ved:

  •  at barnet stiller mange spørgsmål og ustandselig skal beroliges
  •  at barnet har lavt selvværd og præstationsangst
  •  at barnet har tvangspræget adfærd
  •  at barnet har svært ved at klare nye situationer
  •  at barnet har svært ved at blive afleveret i skolen
  •  at være alene hjemme
  •  at sove i egen seng eller ved at overnatte ude

Hos mange børn kommer problemerne også til udtryk i form af fysiske symptomer; svimmelhed, hovedpine, ondt i maven eller i form af tristhed, adfærdsproblemer og store humørsvingninger.

Cool Kids angstprogram er et familiebaseret gruppeforløb for børn mellem 7 og 12 år. I forløbet, hvor både børn og forældre deltager, tilstræbes at skabe en stemning, der gør det muligt at tale åbent om børnenes vanskeligheder med angst, og hvordan det påvirker deres hverdag. Børn og forældre lærer konkrete metoder og strategier at kende, der gør det lettere at overvinde og håndtere angst og bekymring.

Læs mere om kommunens tilbud via linket nedenfor

https://www.fredensborg.dk/borger/boern/cool-kids


Social Star – gratis undervisningsmateriale

 

Skjult reklame og kommerciel kommunikation på sociale medier er svære at gennemskue for børn og unge. Social Star skal gøre de unge mere kildekritiske på sociale medier og dermed til bedre forbrugere.

Undersøgelser fra Ekspertudvalget for børn, unge og markedsføring viser, at:
•75 % af danske 9-16 årige har en profil på et socialt medie
•De 11-13 årige forholder sig meget ukritiske overfor dem, de følger på Youtube og Instagram
•De reflekterer ikke over, at brugerindlæg i blogs, anmeldelser mv. kan være betalt og siger fx: “Jeg synes ikke det er reklame. Follow – det er ligesom at følge, hvad de gør, og hvad de ser, ligesom at følge dem som personer. Det er ikke reklame at følge den her person.”

Målet med ”Social Star” er at give dansklærere i folkeskolens 5. – 7. klasse redskaberne til at lære de unge at identificere de nye former for kommerciel kommunikation på sociale medier. Det gælder særligt den form for kommunikation eller reklame, der er blandet med indhold fra brugerne selv, fx hvor en kendt eller en blogger roser et bestemt produkt.

Ekspertudvalget for børn, unge og markedsføring

Projektet er et initiativ fra Ekspertudvalget for børn, unge og markedsføring. Fra afrapporteringen fremgår det at: ”Formålet med Social Star er gennem et webbaseret, interaktivt undervisningsmateriale at lære børn og unge om den kommercielle intention i social og engagerende kommunikation og give dem en forståelse af deres egen værdi i et marked.”

Det er således ambitionen med projektet at give børn og unge redskaberne til en kritisk distance til kommerciel kommunikation på sociale medier.

 

Undervisningsforløbet er gratis at bruge, og du behøver ikke være ekspert i sociale medier for at undervise i det. Undervejs i forløbet er der lærervejledninger, som ikke er tilgængelige for eleverne.

Hele forløbet varer ca. 20 lektioner og strækker sig over 3 uger i danskundervisningen.

Forløbet er udarbejdet, så det bygger på de forenklede fælles mål for Dansk og arbejder med alle fire elevpositioner fra det tværgående emne “it og medier”.

Undervisningsmaterialet er blevet opdateret, så det fra skoleåret 2018-2019 også indeholder materiale om online fælder. Derudover vil materialet fra skoleåret 2018-2019 også inddrage markedsføring på Instagram Stories og Snapchat.

https://www.kfst.dk/socialstar


Sex og Samfund- til forældre

 

Sex og samfund, har på deres hjemmeside bl.a. samlet information om emner, som forældre spørger dem om, herunder:
Tal med dit barn om livet på sociale medier: Ved du, hvad dit barn laver på Snapchat eller Instagram? Stiller du spørgsmålet ‘Hvad sker der på Snapchat i øjeblikket’ lige så ofte som spørgsmålet ‘Hvad har du lavet i klubben i dag?’
Destination Trivsel: Ensomhed, måden vi taler til hinanden på, mobning og oplevelsen af at stikke ud og være for anderledes har stor betydning for børn og unges trivsel. Få inspiration til at fremme dit barns trivsel med vores tre film om ensomhed, hårdt sprog og sociale medier.
Tal med dit barn om krop, følelser og grænser: Find inspiration til, hvad du kan tale med dit barn om på de forskellige alderstrin, hvordan I kan tale om ‘pinlige’ ting på en rar måde, og hvorfor det er vigtigt at tale om følelser, krop og grænser. Som forældre spiller du en vigtig rolle.
Seksualundervisning: Seksualundervisning skal styrke børn og unges evner til at træffe gode valg i deres liv i forhold til sundhed. Men god seksualundervisning vil også bidrage til at styrke børn og unges trivsel og forebygge mobning.
Børn og seksualitet: Seksualiteten er en naturlig del af menneskets udvikling gennem hele livet. Men børns seksualitet er ikke det samme som voksnes seksualitet. Og det lille barns seksualitet er forskellig fra seksualiteten hos barnet i puberteten og hos teenageren.
Børn, unge og pornografi: Der er let adgang til porno på nettet, og pornografiens billeder benyttes i reklamer og musikvideoer. Det er vigtigt at klæde børn og unge på til et samfund med nem adgang til porno.

http://www.sexogsamfund.dk/sex-samfund/vores-arbejde/foraeldre.aspx


4-9_foraeldre

Mobning

Alle for en mod mobning
Siden her er en vigtig del af indsatsen mod mobning. Her kan du finde viden om mobning, gode råd, undervisningsforløb, inspiration, fakta og akut-hjælp, hvis mobning er en realitet. Du kan også læse pixieudgaver af anbefalingerne i aktionsplanen til henholdsvis dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser. Du kan både downloade aktionsplanen og pixieudgaver her på siden.
Hjemmesiden opdateres løbende med mere information og materiale.
På siden kan du også læse en række OL-atleters syn på mobning. De fungerer som ambassadører for alle for en mod mobning og bakker op om indsatsen for at stoppe mobning gennem en facebookside, som også er en fast del af indsatsen

http://www.alleforenmodmobning.dk/


 

 

 

 

Skilsmisse

 

Det gør ondt på børn, når forældrene går fra hinanden. Men selvom det er forvirrende og hårdt for alle, kan det lade sig gøre at være i skilsmissen på en god måde.

Børns vilkårs side kommer med gode råd til børn, forældre og professionelle:

https://bornsvilkar.dk/fokus/skilsmisse/skilsmisse 

og under “Unge” på dette site kan du få gode råd:

http://www.trivselshaandbogen.dk/skilsmisse-2/

På:

https://www.fredensborg.dk/borger/familie-og-unge/kurser-for-foraeldre

kan du læse om Fredensborg kommunes løbende kurser til hjælp til samarbejde om børn efter skilsmisse (KIFF)


alle

 

 

 

Vær ikke bange for angsten.

Oplysnings- og læringsmateriale til forebyggelse af angst hos børn og unge, samt vigtig viden, så omgivelserne bliver bedre rustet til at spotte og hjælpe de børn og unge, der allerede har en angstlidelse.

 

Angstforeningens digitalt oplysnings- og læringsmateriale, der sætter fokus på angst hos børn og unge fra 11 – 17 år. Oplysningsmaterialet, der består af dokumentarfilm, debatoplæg, spændende læringsaktiviteter og viden om angstlidelser, kan benyttes gratis af børn, unge, forældre, fagpersoner og andre interesserede.

angstforeningen.dk/vaerikkebange/

Har du været nøgen på nettet?

Materiale til børn og unge- både til handling og forebyggelse

I Center for Digital Pædagogiks online-rådgivning og på Red Barnets brevkasse kommer der flere og flere henvendelser om nøgenbilleder. Det er ikke nyt, at børn og unge eksperimenterer med deres identiteter, ved at tage udfordrende billeder af sig selv, men med de sociale mediers udbredelse bliver billederne hurtigere spredt til mange, og det gør konsekvenserne uoverskuelige.

Der kan være mange grunde til, at børn og unge sender intime billeder af sig selv. Det kan for eksempel være for at vise tillid til en kæreste, for at vise at man er modig, eller måske bare for at vise den nye bikini frem uden tanke på, at andre kan misbruge billedet.  Materialet giver konkrete værktøjer til børn og unge, der har oplevet, at intime billeder er blevet delt, men det kan også bruges til at forebygge.

Bestil gratis foldere eller download materialet.

Materialerne er lavet i et samarbejde mellem Red Barnet, Center for Digital Pædagogik og Medierådet for Børn og Unge. Det består af et lille hæfte ”Har du været Nøgen på Nettet?”, som kan bestilles gratis, og en mere uddybende online-version.

I hæfterne kan børn og unge hente konkret information om, hvor de kan få hjælp til at håndtere situationen og sikrer sig et godt digitalt rygte fremover.

Hent materialerne på Sikkerchat.dk

eller på Center for Digital Pædagogik cfdp.dk eller hos Medierådet for børn og unge www.medieraadet.dk


4-9_foraeldre

Digital mobning og krænkelse- Problemer på nettet

Regler og rettigheder på nettet-

Her kan du læse om, hvilke regler og love der findes om, hvad man må og ikke må på nettet.

Du kan blandt andet få gode råd om, hvad du kan gøre hvis du har været nøgen på nettet, er blevet mobbet online, eller har oplevet noget andet ubehageligt på nettet?

http://boerneportalen.dk/rettigheder/dit-liv-online/

 


 

Børns Vilkårs skoletjeneste

Børns Vilkårs SkoleTjeneste tilbyder oplæg og trivselsforløb i hele Danmark.

Oplæg til skolebørn, til forældre og til professionelle. I trivselsforløbet inddrages både børn, forældre og lærere i arbejdet mod mobning og for trivsel.

https://bornsvilkar.dk/radgivning/skoletjenesten/skole-tjenesten


alle

 

Ugens ord eller emne

 

 Påklædning, frisure, udseende. Gode og dårlig kammerater. Net-etikette, SMS-snak.

Hvad er forskellen på at snakke sammen, når man står over for hinanden og at sende en sms? Fordele og ulemper. Hvad er en god sms? Hvad er en dårlig sms? Hvordan virker en god sms på modtageren? Hvordan virker en dårlig sms på modtageren? Hvad er god telefonstil? Hvad er dårlig telefonstil? Hvordan er det sprog I bruger?


46_indlaeg_50x50

Litteratur til seksualundervisning

Den lille bog om tissemanden

Spiller størrelsen nogen rolle?
Er det farligt at onanere?
Hvorfor får man hår omkring kønsdelene?
Jeg får rejsning i skolen. Er det normalt?
Hvorfor snakker man aldrig om tissemanden?
Denne bog giver svar på disse og mange andre spørgsmål

Dan Höjer og Gunilla Kvarnström,  Oversat fra svensk af Peter H. Petersen i 2007 Klematis
Målgruppe: 4. – 7. klasse

 

Den lille bog om tissekoner

Kan piger også få erektion?
Er det farligt at onanere?
Hvad er G-punktet for noget?
Hvad er normalt omkring menstruation?
Hvorfor er tissekoner hemmelige?
Denne bog giver svar på disse og mange andre spørgsmål

Dan Höjer og Gunilla Kvarnström Oversat fra svensk af Peter H. Petersen i 2007 Klematis
Målgruppe: 4. – 7. klasse

4-9_02

 

 

Du har hovedrollen i dit liv

Grundbog i forumspil.

Bogens mange konkrete forslag til øvelser gør den anvendelig i pædagogisk arbejde med at bevidstgøre børn, unge og voksne om deres muligheder for at styre deres eget liv, så de ikke bliver ofre for gruppepres, lav selvfølelse osv. Metoden kan anvendes af lærere til elever på alle klassetrin, fritidspædagoger, drama- og teaterpædagoger og alle, der beskæftiger sig med personlighedsudviklende arbejde.

www.bibliotek.dk Søg »Du har hovedrollen i dit liv« Katrin Byreus, Forlaget Drama, 1995


4-9_02

Dit liv- dit valg

Ideer og inspiration til den kriminalpræventive undervisning på mellemtrinnet udarbejdet af Det Kriminalpræventive Råd.

Omhandler identitet, levevilkår, livsstil, valg og konsekvenser. Lærervejledning og kopiark følger til undervisningen

www.dkr.dk/materialer/tidlig-forebyggelse/dit-liv-dit-valg/


46_indlaeg_50x50

 

 

 

Børns vilkår

Børns Vilkår har opgaver, der henvender sig til undervisningsbrug fra 4. klasse og opefter.

www.bornsvilkar.dk  Søg »skoleopgaver«


4-9_02

Øvelse gør mester

 

Øvelse gør mester handler om jævnbyrdig samtale i rundkreds.

Indgangen er en leg eller en øvelse, der har fokus på en bestemt kompetence. Det kan være samarbejde, konfliktløsning, kommunikation eller lignende.
www.sammenmodmobning.dk


46_indlaeg_50x50

Ud med sproget

Ud med sproget sætter fokus på kommunikation og sprog gennem eksempler fra hverdagen.

Metoden tager udgangspunkt i ligeværdig kommunikation, hvor begge parter skal have plads og lov
til at udtrykke egne behov og følelser.
www.sammenmodmobning.dk


4-9_02

Konflikter løser vi selv!

 Lærer- og elevmateriale til undervisning i konfliktløsning efter mediationsmetoden.

Undervisningsforløb med lektionsplan, program, formålsbeskrivelser og forbrug af materiale og forberedelse til lærerne. Konkrete øvelser og opgaver til eleverne fra 3. – 9. klassetrin. Til materialet hører en instruktionsfilm til lærere og andre, der arbejder med børn og unge og konfliktløsning.

www.bibliotek.dk Søg »Konflikter løser vi selv«

Hans Boserup og Susse Humle, Dansk Forening for Mediation og Dansk Forligsnævn, 1996

https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis:21621609


4-9_02

God mobilstil

 

 Med computerspillet »Go’ mobilstil« får eleverne og lærerne et værktøj til at tage stilling til og diskutere en række dilemmaer, som sætter fokus på problemer med brug af mobiltelefonen i timerne, mobilmobning og henvendelse fra fremmede.

gomobilstil.verticportals.com


46_indlaeg_50x50

Diskussion eller dialog

 

Diskussion eller dialog er en metode til at gøre eleverne bevidste om principperne for konstruktiv kommunikation.

www.sammenmodmobning.dk


46_indlaeg_50x50

Men jeg kan så meget andet

 

En elevbog om stærke følelser, om identitet, selvværd, håndtering af følelser, dilemmaer m.m.

En række meget forskellige tekster og oplæg til procesorienteret arbejde i 3. til 5. klasse.

Kirsten Borberg, Undervisningsministeriet m.fl., 1995
www.bibliotek.dk  Søg »Men jeg kan så meget andet«


0-6

Træning af samarbejdsevner og fairplay

 

aktivrundti.dk er en hjemmeside der lægger op til at det skal være sjovt at være aktiv.

Siden indeholder ideér til aktiviteter, med udførlige beskrivelser af forberedelser, hvilke fag og trinmål der kan inddrages m.m.
www.aktivrundti.dk

www.emu.dk


0-9

Tegne, male og se på billeder

 

Tegning, maling og samtaler om billeder om emner som venskab, drilleri, mobning, at være anderledes m.m.


0-6

 

Grib konflikten

Lær om konstruktiv konflikthåndtering i skolen.

Håndbog med ideer, øvelser og baggrundsviden til at tackle de konflikter, som opstår mellem elever, lærere og forældre.

www.dkr.dk Søg »Grib konflikten«.


0-9

 

Konfliktmægling

alleunge_indlaeg_50x50

Fredensborg kommune har et konfliktmæglerkorps, bestående af kommunalt ansatte med baggrunde inden for arbejdet med unge.

Mæglerne er uddannet i konfliktmægling ved Center for Konfliktløsning. Mægling er en konflikthåndteringsmetode, hvor parterne i konflikt oplever sig hørt og respekteret, og hvor de hjælpes til at forbedre deres relationer, og tage ansvar for de konsekvenser, deres handlinger har haft.
Mægling er relevant, når tilliden er brudt, og når kontakten er negativ og frygt og fjendebilleder trives.
Det særlige ved mægling er, at det er en konfliktløsningsmetode, der baserer sig på, at parterne deltager frivilligt, og mæglingsmødet er fortroligt. Metoden går ud på, at en tredjeperson – en voksen der er uddannet mægler – hjælper parterne til selv at finde en løsning, som begge er tilfredse med.

Når det handler om mildere grader af vold og overgreb, går mæglingen i høj grad ud på at hjælpe parterne til at få en gensidig forståelse af, hvad der skete, og hvorfor det skete. Det er i mødet mellem de direkte involverede parter, at konflikten kan opløses. Mægleren hjælper dem respektfuldt til at få talt ud om det passerede og lave aftaler for fremtiden uden at blande sig eller moralisere. På den måde får parterne selv ansvaret for deres konflikt og for løsningen af den.

Værdien af mæglingsmødet er således, at de unge tager ansvar for deres handlinger og oplever konsekvenserne af dem. Dermed kan konfliktmægling som redskab medvirke til, at en situation ikke optrappes med eksempelvis vold, isolation eller mobning til følge, og herved kan en eventuel kriminel løbebane måske undgås.

Tilbuddet om mægling gælder i situationer hvor børn og unge er involveret, eller hvor konflikten handler om dem.

Koordineringen af mæglingerne varetages af SSP konsulent og konfliktmægler:

Lise Odgaard Christensen, loch@fredensborg.dk, 25421814


 

 

 

 

 

Trafiksikkerhed

 

Rådet for sikker trafik har råd og vejledning til, hvordan man udarbejder trafikpolitikker for den enkelte skole, samt diverse anbefalinger og materialer omhandlende trafiksikkerhed.

Fredensborg kommune har vedtaget nogle overordnede fælles mål, men det er den enkelte skole, der i samarbejde med skolebestyrelsen udarbejder en mere detaljeret færdselspolitik for området omkring skolen. For mere viden, kontakt skolen eller gå ind på sikkertrafik.dk og læs eller søg materialer til fx undervisning eller forældremøder.

Sikkertrafik.dk


alle

Forældrefiduser

 

Forældrefiduser er inspiration fra Det Kriminalpræventive Råd

til forældre, lærere, pædagoger og skolebestyrelser om, hvordan man nemt kan tage ansvar for klassens sammenhold.

foraeldrefiduser.dk


alle

Opbyg et forældrenetværk

 

Gør noget ud af, at forældrene lærer hinanden at kende – herunder navne, holdninger, jobs, interesser, søskende i familien o.s.v.

Hvorfor skal man have et forældrenetværk?
• Forældres kendskab til klassens børn og forældres engagement i klassens liv styrker klassens trivsel markant.
• For at forebygge konflikter, drilleri og mobning
• Fordi det skaber fælles rammer
• Problemer tackles bedre, hvis man kender hinanden og har aftalt at tale sammen, hvis man kommer i tvivl
• For at undgå misforståelser, frustrationer og usikkerhed.

Børn, der ikke trives i skolen, har en større risiko for at begå kriminalitet. Hvis du tager aktiv del i dine børns dagligdag i institutionen eller skolen, styrker det børnenes sociale liv. Samarbejdet med de andre forældre styrker fællesskabsfølelsen. Gennem netværket med de andre forældre bliver ansvaret for børnenes trivsel et fælles ansvar. Jo tidligere netværkene dannes, jo bedre. Det er nemlig nemmere at kontakte hinanden om de problemer, der kan opstå, når I kender hinanden godt. Samarbejdet mellem jer kan gøre, at alle børn og forældre bliver en del af gruppens eller klassens fællesskab.

Et godt forældrenetværk består af forældre som:
• Tager ansvar for hinandens børn
• Vil samarbejde omkring hinandens børn
• Tager rygter alvorligt og reagerer hurtigt og klogt på dem
• Reagerer hurtigt og klogt på akutte problemer, og som gerne tager andre forældre med på råd.
• Ikke går alene med sine bekymringer

Hvorfor skal skolerne sætte forældrenes samarbejde i gang?
Fordi forældrene ikke kender hinanden, når de starter i skolen.
Fordi forældresamarbejdet bliver for tilfældigt og skrøbeligt, hvis det skal komme af sig selv.
Fordi forældrene er en ressource ind i trivselsarbejdet, når de samarbejder aktivt for, at alle klassens børn er med i fællesskabet.
Fordi lærerne sparer tid på konflikter og frustrationer, hvis de kan løses af forældregruppen.
Fordi forældrene forventer at skolen er tydelig omkring forventningerne til dem.

www.dkr.dk– søg forældrefiduser, forældrenetværk


alle

Fritidsaktiviteter

 

Fritidsbutik.dk er en opsøgende og offensiv indsats med det overordnede formål at skabe varige kontakter for børn og unge til aktiviteter i fritids- og foreningslivet. Målgruppen er 0-17 årige børn og unge, der ikke er tilknyttet en fritidsaktivitet, klubtilbud eller lignende, samt deres forældre.

“I Fritidsbutik tror vi på: At sjove, sunde, interessebaserede fællesskaber med gode kammerater, ældre rollemodeller og engagerede voksne giver børn høj trivsel, mod på livet og et solidt selvværd, der kan bruges i livets andre sammenhænge og udfordringer”

Fritidsvejledninger samt præsentation af www.fritidsbutik.dk

2.-6. klassetrin: klasseforløb af en times varighed- spørgeskemaer, samt individuel opfølgning og vejledning.

7.-9. klassetrin: Spormøder og besøgscafe´- I samarbejde med Ungfredensborg.

Telefonisk vejledning eftermiddag og aften.

www.fritidsbutik.dk


alle

 

Stjæl de andres gode idéer

 

Det kan være en god ide´en gang om året, at indkalde alle forældreråd, på tværs af årgange, til fælles inspiration og gensidig vidensdeling?

Hvilke gode ideer er der til sociale tiltag?
Brug de gode erfaringer der allerede eksisterer blandt andre netværk på skolen.


alle

 

Dialogmøder for forældre

 

På forældremøder kan man spille »Samspillet«.

Her præsenteres en række udsagn eller situationer, som forældrene kan diskutere i mindre grupper. Formålet er at sætte en dialog i gang om holdninger og værdier og måske blive enige om nogle regler, principper, værdier, der gælder for børnenes samvær. Spillet er også med til at udvikle forældrenes kendskab og tillid til hinanden.

www.dkr.dk Søg »Tidlig forebyggelse- samspillet- mellemtrin«


4-6_foraeldre

Sikkerchat.dk

 

Det Kriminalpræventive Råd og Red Barnet samarbejder om kampagnen Sikker chat.

Kampagnen henvender sig til børn, unge, forældre og fagfolk med viden, artikler, tests og undersøgelser om grænser, adfærd på nettet og elektronisk mobning.

www.sikkerchat.dk


46_indlaeg_50x50

Viden om færden på nettet.

Udvalgte undervisningsforløb og materialer til viden om færden på nettet.

Sikkerchat.dk

Sitet giver oplysning og hjælp til både børn, unge og voksne om sikkerhed, når børn og unge chatter på internet og mobil. Tre hjemmesider med SMART-råd, interaktive spil og tests, masser af historier fra den virkelige verden, debatforum m.m.

Til forældre og lærere er der oplysning, dialogredskaber og undervisningsmaterialer. Her kan findes inspirationskatalog til holdningsbearbejdning i både skole og klub. Ex. “Avisprojekt”, “Det digitale landkort”, “Slang ordbogen” og “Ridder tema”
Endvidere findes en god guide til, hvorledes man kan handle i konkrete situationer, når noget er gået galt, samt en gennemgang af den gældende lovgivning ift. krænkelser, chikane, trusler, persondata, upload af billeder, webcam etc.

Sitet kan bruges til både selvstændig gennemgang og lærerstyret gruppearbejde og er målrettet både indskoling, mellemtrin og udskoling.

Se mere: http://www.sikkerchat.dk

 

Go mobil stil!

Spillet er målrettet børn i 4. – 5. klasse og inddrager børnene aktivt i de forskellige valg, der træffes i brug af mobilen, fx:
– mobilsamtaler og hensyn til andre
– mobning på mobilen
– Hvem er det fornuftigt at give sit moilnummer til, og hvem er det ikke?
– Hvad gør man, når man får en besked fra en fremmed?

gomobilstil.verticportals.com

Cyberhus

På cyberhus kan der chattes med chateksperter om problemstillinger fra klassens online liv. Cyperhus tilbyder undervisningsfoløb for både 5.- 6. klasses elever og deres forældre. Kontakt cyperhusskolen.

Se mere: www.cyberhus.dk


 

 

Dilemmaspil

 

Deltagende elever orienteres af læreren om rollen, de skal spille. Resten tager del i spillet, som klassekammerater, der må stille spørgsmål eller komme med forslag til, hvordan man kommer videre.

Dilemmaeksempel: Gårdvagten observerer gennem en periode, at en af eleverne fra 4. klasse aldrig er med i klassens leg. Hun fortæller dette til klasselæreren, som tager det op med klassen. Hvad sker der i klassen?

Personer: elev, der bliver holdt udenfor, gårdvagt, klasselærer.


46_indlaeg_50x50