6. klasse

På de mellemste klassetrin lægges der vægt på at arbejde med mobning, konflikthåndtering, Social Pejling, rygning og problemstillinger i forbindelse med den tidlige pubertet, samt at fremme sunde fritidsinteresser.

EMNE

  • Fra barn til ung- real life og online
  • Social pejling og flertalsmisforståelser

FORMÅL

  • At både børn og forældre introduceres til begrebet sociale overdrivelser og flertalsmisforståelser.
  • Der arbejdes bevidst og målrettet med at korrigere sociale overdrivelser.
  • At øge elevernes accept af sig selv og andre, at elevernes adfærd på nettet er forsvarlig.
  • At eleverne har kendskab til regler for sikker chat.
  • At eleverne bevidstgøres i at tage ansvar for klassens trivsel.
  • At inddrage forældrene i skolens arbejde med at udvikle klassetrivsel.
  • At forældrene erhverver sig viden og kompetencer til at udsætte elevernes alkoholdebut, samt øvrig risikoadfærd.

TEMAER

  • Social pejling og flertalsmisforståelser.
  • Sociale overdrivelser
  • Netetik
  • Gruppepres
  • Teenagere
  • Kommunikation – på den gode måde,
  • At modstå reklamens pres
  • At være sig selv.

Sex og Samfund- til forældre

 

Sex og samfund, har på deres hjemmeside bl.a. samlet information om emner, som forældre spørger dem om, herunder:
Tal med dit barn om livet på sociale medier: Ved du, hvad dit barn laver på Snapchat eller Instagram? Stiller du spørgsmålet ‘Hvad sker der på Snapchat i øjeblikket’ lige så ofte som spørgsmålet ‘Hvad har du lavet i klubben i dag?’
Destination Trivsel: Ensomhed, måden vi taler til hinanden på, mobning og oplevelsen af at stikke ud og være for anderledes har stor betydning for børn og unges trivsel. Få inspiration til at fremme dit barns trivsel med vores tre film om ensomhed, hårdt sprog og sociale medier.
Læs mere
Tal med dit barn om krop, følelser og grænser: Find inspiration til, hvad du kan tale med dit barn om på de forskellige alderstrin, hvordan I kan tale om ‘pinlige’ ting på en rar måde, og hvorfor det er vigtigt at tale om følelser, krop og grænser. Som forældre spiller du en vigtig rolle.
Seksualundervisning: Seksualundervisning skal styrke børn og unges evner til at træffe gode valg i deres liv i forhold til sundhed. Men god seksualundervisning vil også bidrage til at styrke børn og unges trivsel og forebygge mobning.
Børn og seksualitet: Seksualiteten er en naturlig del af menneskets udvikling gennem hele livet. Men børns seksualitet er ikke det samme som voksnes seksualitet. Og det lille barns seksualitet er forskellig fra seksualiteten hos barnet i puberteten og hos teenageren.
Børn, unge og pornografi: Der er let adgang til porno på nettet, og pornografiens billeder benyttes i reklamer og musikvideoer. Det er vigtigt at klæde børn og unge på til et samfund med nem adgang til porno.

http://www.sexogsamfund.dk/sex-samfund/vores-arbejde/foraeldre.aspx


4-9_foraeldre

Voldsomme forhold

7-9_foraeldre_unge_2017


Hotline til unge der oplever at være i et voldsomt forhold
Vold handler ikke kun om at blive slået af sin kæreste. Hvis din kæreste tjekker dine sms’er eller truer og gør dig bange, er det også vold, og det er aldrig okay.

Mobning

 

Alle for en mod mobning
Siden her er en vigtig del af indsatsen mod mobning. Her kan du finde viden om mobning, gode råd, undervisningsforløb, inspiration, fakta og akut-hjælp, hvis mobning er en realitet. Du kan også læse pixieudgaver af anbefalingerne i aktionsplanen til henholdsvis dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser. Du kan både downloade aktionsplanen og pixieudgaver her på siden.
Hjemmesiden opdateres løbende med mere information og materiale.
På siden kan du også læse en række OL-atleters syn på mobning. De fungerer som ambassadører for alle for en mod mobning og bakker op om indsatsen for at stoppe mobning gennem en facebookside, som også er en fast del af indsatsen

http://www.alleforenmodmobning.dk/


 

0-9

 

 

Skilsmisse

 

Det gør ondt på børn, når forældrene går fra hinanden. Men selvom det er forvirrende og hårdt for alle, kan det lade sig gøre at være i skilsmissen på en god måde.

Børns vilkårs side kommer med gode råd til børn, forældre og professionelle.

https://bornsvilkar.dk/fokus/skilsmisse/skilsmisse

Se eventuelt også Fredensborg.dk- kurser for forældre (KIFF)

Her tilbydes løbende kurser til hjælp til samarbejde om børn efter skilsmisse (KIFF)


alle

 

 

 

Vær ikke bange for angsten.

Oplysnings- og læringsmateriale til forebyggelse af angst hos børn og unge, samt vigtig viden, så omgivelserne bliver bedre rustet til at spotte og hjælpe de børn og unge, der allerede har en angstlidelse.

 

Angstforeningens digitalt oplysnings- og læringsmateriale, der sætter fokus på angst hos børn og unge fra 11 – 17 år. Oplysningsmaterialet, der består af dokumentarfilm, debatoplæg, spændende læringsaktiviteter og viden om angstlidelser, kan benyttes gratis af børn, unge, forældre, fagpersoner og andre interesserede.

angstforeningen.dk/vaerikkebange/

Har du været nøgen på nettet?

Materiale til børn og unge- både til handling og forebyggelse

I Center for Digital Pædagogiks online-rådgivning og på Red Barnets brevkasse kommer der flere og flere henvendelser om nøgenbilleder. Det er ikke nyt, at børn og unge eksperimenterer med deres identiteter, ved at tage udfordrende billeder af sig selv, men med de sociale mediers udbredelse bliver billederne hurtigere spredt til mange, og det gør konsekvenserne uoverskuelige.

Der kan være mange grunde til, at børn og unge sender intime billeder af sig selv. Det kan for eksempel være for at vise tillid til en kæreste, for at vise at man er modig, eller måske bare for at vise den nye bikini frem uden tanke på, at andre kan misbruge billedet.  Materialet giver konkrete værktøjer til børn og unge, der har oplevet, at intime billeder er blevet delt, men det kan også bruges til at forebygge.

Bestil gratis foldere eller download materialet.

Materialerne er lavet i et samarbejde mellem Red Barnet, Center for Digital Pædagogik og Medierådet for Børn og Unge. Det består af et lille hæfte ”Har du været Nøgen på Nettet?”, som kan bestilles gratis, og en mere uddybende online-version.

I hæfterne kan børn og unge hente konkret information om, hvor de kan få hjælp til at håndtere situationen og sikrer sig et godt digitalt rygte fremover.

Hent materialerne på Sikkerchat.dk

eller på Center for Digital Pædagogik cfdp.dk eller hos Medierådet for børn og unge www.medieraadet.dk


4-9_foraeldre

Digital mobning og krænkelse- Problemer på nettet

Regler og rettigheder på nettet-

Her kan du læse om, hvilke regler og love der findes om, hvad man må og ikke må på nettet.

Du kan blandt andet få gode råd om, hvad du kan gøre hvis du har været nøgen på nettet, er blevet mobbet online, eller har oplevet noget andet ubehageligt på nettet?

http://www.bornsvilkar.dk/BorneTelefonen/Temaer/Digital-mobning/Rettigheder.aspx


4-6_7-9_foraeldre_unge_2017

Børns Vilkårs skoletjeneste

Børns Vilkårs SkoleTjeneste tilbyder oplæg og trivselsforløb i hele Danmark.

Oplæg til skolebørn, til forældre og til professionelle. I trivselsforløbet inddrages både børn, forældre og lærere i arbejdet mod mobning og for trivsel.

https://bornsvilkar.dk/radgivning/skoletjenesten/skole-tjenesten


alle

 

Litteratur til seksualundervisning

Den lille bog om tissemanden

Spiller størrelsen nogen rolle?
Er det farligt at onanere?
Hvorfor får man hår omkring kønsdelene?
Jeg får rejsning i skolen. Er det normalt?
Hvorfor snakker man aldrig om tissemanden?
Denne bog giver svar på disse og mange andre spørgsmål

Dan Höjer og Gunilla Kvarnström,  Oversat fra svensk af Peter H. Petersen i 2007 Klematis
Målgruppe: 4. – 7. klasse

 

Den lille bog om tissekoner

Kan piger også få erektion?
Er det farligt at onanere?
Hvad er G-punktet for noget?
Hvad er normalt omkring menstruation?
Hvorfor er tissekoner hemmelige?
Denne bog giver svar på disse og mange andre spørgsmål

Dan Höjer og Gunilla Kvarnström Oversat fra svensk af Peter H. Petersen i 2007 Klematis
Målgruppe: 4. – 7. klasse

4-9_02

 

 

Dit liv- dit valg

Ideer og inspiration til den kriminalpræventive undervisning på mellemtrinnet udarbejdet af Det Kriminalpræventive Råd.

Omhandler identitet, levevilkår, livsstil, valg og konsekvenser. Lærervejledning og kopiark følger til undervisningen

www.dkr.dk/materialer/tidlig-forebyggelse/dit-liv-dit-valg/


46_indlaeg_50x50

 

 

 

Børns vilkår

Børns Vilkår har opgaver, der henvender sig til undervisningsbrug fra 4. klasse og opefter.

www.bornsvilkar.dk  Søg »skoleopgaver«


4-9_02

Selvværdsspejlet

Selvværdsspejlet er en metode, som sætter fokus på elevernes selvoplevelse og selvværd.

www.sammenmodmobning.dk


0-9

Ønskerunden

Ønskerunden er en metode, hvorigennem eleverne lærer at bede om og modtage ønske om ændringer i adfærd på en konstruktiv og positiv måde.

www.sammenmodmobning.dk


4-9_02

Øvelse gør mester

 

Øvelse gør mester handler om jævnbyrdig samtale i rundkreds.

Indgangen er en leg eller en øvelse, der har fokus på en bestemt kompetence. Det kan være samarbejde, konfliktløsning, kommunikation eller lignende.
www.sammenmodmobning.dk


46_indlaeg_50x50

Ud med sproget

Ud med sproget sætter fokus på kommunikation og sprog gennem eksempler fra hverdagen.

Metoden tager udgangspunkt i ligeværdig kommunikation, hvor begge parter skal have plads og lov
til at udtrykke egne behov og følelser.
www.sammenmodmobning.dk


4-9_02

Konflikter løser vi selv!

 Lærer- og elevmateriale til undervisning i konfliktløsning efter mediationsmetoden.

Undervisningsforløb med lektionsplan, program, formålsbeskrivelser og forbrug af materiale og forberedelse til lærerne. Konkrete øvelser og opgaver til eleverne fra 3. – 9. klassetrin. Til materialet hører en instruktionsfilm til lærere og andre, der arbejder med børn og unge og konfliktløsning.

www.bibliotek.dk Søg »Konflikter løser vi selv«

Hans Boserup og Susse Humle, Dansk Forening for Mediation og Dansk Forligsnævn, 1996

https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis:21621609


4-9_02

Respekt

 

act RESPEKT er et undervisningsmateriale fra Røde Kors, der tager livtag med nogle af de svære problemstillinger og dilemmaer som børn og unge møder i deres hverdag.

Materialet består af tekster og billeder, som i øjenhøjde med eleverne, formidler historier og fakta om det at respektere og blive respekteret. Men også, hvad der sker, hvis mennesker ikke respekterer hinanden. Røde Kors lægger op til, at materialet kan bruges i en emneuge, men det kan sagtens bruges i uddrag og i andre sammenhænge.

Materialet består af:

Elevmagasin  og lærervejledning (pdf) samt et temasite (online)

www.rodekors.dk Søg skole, find materialer, fordomme og forskelle


4-9_02

God mobilstil

 

 Med computerspillet »Go’ mobilstil« får eleverne og lærerne et værktøj til at tage stilling til og diskutere en række dilemmaer, som sætter fokus på problemer med brug af mobiltelefonen i timerne, mobilmobning og henvendelse fra fremmede.

gomobilstil.verticportals.com


46_indlaeg_50x50

Børns Vilkår

 

Her ligger opgaver og undervisningsforløb, der henvender sig til undervisningsbrug fra 4. klasse og opefter.

Emnerne omhandler bl.a. børns brug af digitale medier, Hvad vil det sige at være multikulturel, trivsel i skolen o.s.v.

www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten/Undervisningsmateriale


4-9_02

Diskussion eller dialog

 

Diskussion eller dialog er en metode til at gøre eleverne bevidste om principperne for konstruktiv kommunikation.

www.sammenmodmobning.dk


46_indlaeg_50x50

Træning af samarbejdsevner og fairplay

 

aktivrundti.dk er en hjemmeside der lægger op til at det skal være sjovt at være aktiv.

Siden indeholder ideér til aktiviteter, med udførlige beskrivelser af forberedelser, hvilke fag og trinmål der kan inddrages m.m.
www.aktivrundti.dk

www.emu.dk


0-9

Tegne, male og se på billeder

 

Tegning, maling og samtaler om billeder om emner som venskab, drilleri, mobning, at være anderledes m.m.


0-6

 

Grib konflikten

Lær om konstruktiv konflikthåndtering i skolen.

Håndbog med ideer, øvelser og baggrundsviden til at tackle de konflikter, som opstår mellem elever, lærere og forældre.

www.dkr.dk Søg »Grib konflikten«.


0-9

 

Konflikttrappen

 

Konflikttrappen kan i skolesammenhæng bruges til at bevidstgøre eleverne om en konflikts forskellige faser.

Dermed styrkes elevernes evne til konstruktivt at håndtere de konflikter, de selv er i, eller potentielt vil blive en del af.

www.sammenmodmobning.dk


03_indlaeg_50x50

 

Drama mod mobning

 

Drama mod mobning er en dramapædagogisk metode til løsning af konflikter.

Metoden er inspireret af forumteater og er direkte møntet på en genoprettende indsats, men kan ligeledes bruges forebyggende.

www.sammenmodmobning.dk søg bevidstgørende fiktion


0-6

Konfliktmægling

Fredensborg kommune har et konfliktmæglerkorps, bestående af kommunalt ansatte med baggrunde inden for arbejdet med unge.

Mæglerne er uddannet i konfliktmægling ved Center for Konfliktløsning. Mægling er en konflikthåndteringsmetode, hvor parterne i konflikt oplever sig hørt og respekteret, og hvor de hjælpes til at forbedre deres relationer og tage ansvar for de konsekvenser, deres handlinger har haft.
Mægling er relevant, når tilliden er brudt, og når kontakten er negativ og frygt og fjendebilleder trives.
Det særlige ved mægling er, at det er en konfliktløsningsmetode, der baserer sig på, at parterne deltager frivilligt, og mæglingsmødet er fortroligt. Metoden går ud på, at en tredjeperson – en voksen der er uddannet mægler – hjælper parterne til selv at finde en løsning, som begge er tilfredse med.

Når det handler om vold og overgreb, går mæglingen i høj grad ud på at hjælpe parterne til at få en gensidig forståelse af, hvad der skete, og hvorfor det skete. Det er i mødet mellem de direkte involverede parter, at konflikten kan opløses. Mægleren hjælper dem respektfuldt til at få talt ud om det passerede og lave aftaler for fremtiden uden at blande sig eller moralisere. På den måde får parterne selv ansvaret for deres konflikt og for løsningen af den.

Værdien af mæglingsmødet er således, at de unge tager ansvar for deres handlinger og oplever kon-sekvenserne af dem. Dermed kan konfliktmægling som redskab medvirke til, at en situation ikke optrappes med eksempelvis vold, isolation eller mobning til følge, og herved kan en eventuel kriminel løbebane måske undgås.

Tilbuddet om mægling gælder i situationer hvor børn og unge er involveret, eller hvor konflikten handler om dem.

 

Koordineringen af mæglingerne varetages af SSP konsulent:

Lise Odgaard Christensen, loch@fredensborg.dk, 25421814


 

alle

 

 

 

Trafiksikkerhed

 

Rådet for sikker trafik har råd og vejledning til, hvordan man udarbejder trafikpolitikker for den enkelte skole, samt diverse anbefalinger og materialer omhandlende trafiksikkerhed.

Fredensborg kommune udarbejder fælles mål for området, som bliver gældende fra sommer 2015, men det er den enkelte skole, der i samarbejde med skolebestyrelsen udarbejder en mere detaljeret færdselspolitik for området omkring skolen. For mere viden, kontakt skolen eller gå ind på sikkertrafik.dk og læs eller søg materialer til fx undervisning eller forældremøder.

Sikkertrafik.dk


alle

Forældrefiduser

 

Forældrefiduser er inspiration fra Det Kriminalpræventive Råd

til forældre, lærere, pædagoger og skolebestyrelser om, hvordan man nemt kan tage ansvar for klassens sammenhold.

foraeldrefiduser.dk


alle

Opbyg et forældrenetværk

 

Gør noget ud af at forældrene lærer hinanden at kende – herunder navne, holdninger, jobs, interesser, søskende i familien o.s.v.

Hvorfor skal man have et forældrenetværk?
• Forældres kendskab til klassens børn og forældres engagement i klassens liv styrker klassens trivsel markant.
• For at forebygge konflikter, drilleri og mobning
• Fordi det skaber fælles rammer
• Problemer tackles bedre, hvis man kender hinanden og har aftalt at tale sammen, hvis man kommer i tvivl
• For at undgå misforståelser, frustrationer og usikkerhed.

Børn, der ikke trives i skolen, har en større risiko for at begå kriminalitet. Hvis du tager aktiv del i dine børns dagligdag i institutionen eller skolen, styrker det børnenes sociale liv. Samarbejdet med de andre forældre styrker fællesskabsfølelsen. Gennem netværket med de andre forældre bliver ansvaret for børnenes trivsel et fælles ansvar. Jo tidligere netværkene dannes, jo bedre. Det er nemlig nemmere at kontakte hinanden om de problemer, der kan opstå, når I kender hinanden godt. Samarbejdet mellem jer kan gøre, at alle børn og forældre bliver en del af gruppens eller klassens fællesskab.

Et godt forældrenetværk består af forældre som:
• Tager ansvar for hinandens børn
• Vil samarbejde omkring hinandens børn
• Tager rygter alvorligt og reagerer hurtigt og klogt på dem
• Reagerer hurtigt og klogt på akutte problemer, og som gerne tager andre forældre med på råd.
• Ikke går alene med sine bekymringer

Hvorfor skal skolerne sætte forældrenes samarbejde i gang?
Fordi forældrene ikke kender hinanden, når de starter i skolen.
Fordi forældresamarbejdet bliver for tilfældigt og skrøbeligt, hvis det skal komme af sig selv.
Fordi forældrene er en ressource ind i trivselsarbejdet, når de samarbejder aktivt for, at alle klassens børn er med i fællesskabet.
Fordi lærerne sparer tid på konflikter og frustrationer, hvis de kan løses af forældregruppen.
Fordi forældrene forventer at skolen er tydelig omkring forventningerne til dem.

www.dkr.dk– søg forældrefiduser, forældrenetværk


alle

Fritidsaktiviteter

 

Fritidsbutik.dk er en opsøgende og offensiv indsats med det overordnede formål at skabe varige kontakter for børn og unge til aktiviteter i fritids- og foreningslivet. Målgruppen er 0-17 årige børn og unge, der ikke er tilknyttet en fritidsaktivitet, klubtilbud eller lignende, samt deres forældre.

“I Fritidsbutik tror vi på: At sjove, sunde, interessebaserede fællesskaber med gode kammerater, ældre rollemodeller og engagerede voksne giver børn høj trivsel, mod på livet og et solidt selvværd, der kan bruges i livets andre sammenhænge og udfordringer”

Fritidsvejledninger samt præsentation af www.fritidsbutik.dk

2.-6. klassetrin: klasseforløb af en times varighed- spørgeskemaer, samt individuel opfølgning og vejledning

7.-9. klassetrin: Spormøder og besøgscafe´- I samarbejde med Ungfredensborg.

Telefonisk vejledning eftermiddag og aften.

www.fritidsbutik.dk


alle

 

Stjæl de andres gode idéer

 

Indkald én gang om året alle forældreråd på tværs af årgange til fælles inspiration og gensidig vidensdeling?

Hvilke gode ideer er der til sociale tiltag?
Brug de gode erfaringer der allerede eksisterer blandt andre netværk på skolen.


alle

 

Arranger dialogmøder

 

På forældremøder kan man spille »Samspillet«.

Her præsenteres en række udsagn eller situationer, som forældrene kan diskutere i mindre grupper. Formålet er at sætte en dialog i gang om holdninger og værdier og måske blive enige om nogle regler, principper, værdier, der gælder for børnenes samvær. Spillet er også med til at udvikle forældrenes kendskab og tillid til hinanden.

www.dkr.dk Søg »Samspillet- mellemtrin«


4-6_foraeldre

Sociale arrangementer

 

Forældrerådet skaber sociale aktiviteter for at forældre og børn lærer hinanden bedre at kende.

Børnene oplever forældrene hygger sig og har det rart i hinandens selskab.

Find evt. inspiration på www.dkr.dk –  Søg »Alternative forældremøder«


alle

Sikkerchat.dk

 

Det Kriminalpræventive Råd og Red Barnet samarbejder om kampagnen Sikker chat.

Kampagnen henvender sig til børn, unge, forældre og fagfolk med viden, artikler, tests og undersøgelser om grænser, adfærd på nettet og elektronisk mobning.

www.sikkerchat.dk


46_indlaeg_50x50

Chat

 

Udvalgte undervisningsforløb og materialer til viden om færden på nettet.

Sikkerchat.dk

Sitet giver oplysning og hjælp til både børn, unge og voksne om sikkerhed, når børn og unge chatter på internet og mobil. Tre hjemmesider med SMART-råd, interaktive spil og tests, masser af historier fra den virkelige verden, debatforum m.m.

Til forældre og lærere er der oplysning, dialogredskaber og undervisningsmaterialer. Her kan findes inspirationskatalog til holdningsbearbejdning i både skole og klub. Ex. “Avisprojekt”, “Det digitale landkort”, “Slang ordbogen” og “Ridder tema”
Endvidere findes en god guide til, hvorledes man kan handle i konkrete situationer, når noget er gået galt, samt en gennemgang af den gældende lovgivning ift. krænkelser, chikane, trusler, persondata, upload af billeder, webcam etc.

Sitet kan bruges til både selvstændig gennemgang og lærerstyret gruppearbejde og er målrettet både indskoling, mellemtrin og udskoling.

Se mere: http://www.sikkerchat.dk

Lommefilmprojekt

Undervisningsforløb, hvor eleverne skal producere lommefilm om sikker chat og SMS med programmet MovieMaker. Hver gruppe får en lille historie, der handler om, hvordan man bruger chat og og SMS på en sikker måde. Alle historierne er beskrevet med handling og en tidsbegrænsning, så det er nemt at gå til for eleverne. Filmene kan danne rammen om en forældreaften om Sikker Chat.

Film 1: To veninder taler om, hvordan det er mest sikkert at mødes med en, man har chattet med.
Film 2: Der skal produceres en film om spam, der tager udgangspunkt i en række gode råd.
Film 3: Der skal produceres en film om en dreng, der får konfiskeret sin computer af politiet og idømmes en stor bøde. Filmen handler om copyright.
Film 4: Skal man lægge private oplysninger i sin chatprofil?
Film 5: Filmen skal handle om, hvad man gør med falske chatprofiler.
Film 6: Kan man skrive, hvad man har lyst til – bare fordi det er SMS?
Film 7: Filmen skal handle om en pige, der bliver holdt uden for af sine kamerater, der ikke vil have hende med i en chat på MSN.
Film 8: Nogle piger vil sende en venindes billede til nogle drenge. Pigen siger: “Nej”, men veninderne gør det alligevel.

Se mere: Klik her

Go mobil stil!

Spillet er målrettet børn i 4. – 5. klasse og inddrager børnene aktivt i de forskellige valg, der træffes i brug af mobilen, fx:
– mobilsamtaler og hensyn til andre
– mobning på mobilen
– Hvem er det fornuftigt at give sit moilnummer til, og hvem er det ikke?
– Hvad gør man, når man får en besked fra en fremmed?

gomobilstil.verticportals.com

“Værdikortspillet”

Kortspillet er velegnet til at fremme diskussion og udveksling af deltagernes egne erfaringer og holdninger vedr. børn og unges brug af nettet. Værdikortspillet kan anvendes af forældre, lærere, pædagoger eller medlemmer af bestyrelsen i skole og klub. Værdikortspillet er en pdf-fil med 48 kort lige til at klippe ud.

Download værdikortspillet: klik her

Cyberhus

På cyberhus kan der chattes med chateksperter om problemstillinger fra klassens online liv. Cyperhus tilbyder undervisningsfoløb for både 5.- 6. klasses elever og deres forældre. Kontakt cyperhusskolen.

Se mere: www.cyberhus.dk


4-9_02

 

Social pejling

 

SSP tilbyder et forløb i Social Pejling for elever og deres forældre på 6. årgang inden for emnet forebyggelse af tobak og alkohol, med henblik på at mindske generel risikoadfærd.

Om Social Pejling

Mennesket har et fundamentalt behov for at høre sammen i fællesskaber. Behovet er så dybt, at vi ofte er parate til at opgive holdninger, meninger og værdier for at tilpasse os en gruppenorm. Især børn og unge har behov for at føle sig anerkendt og ønsket i den nære gruppe. På den baggrund pejler de efter andre børn og unge. De gør sig forestillinger om, hvordan andre tænker, mener og handler og forestiller sig ofte, at de andre udøver mere risikoadfærd (ryger, drikker alkohol, har tidligere seksuel debut m.v.), end de faktisk gør. Her er der tale om sociale overdrivelser. Flertalsmisforståelser opstår, når børn og unge tror, at de fleste af dem, de sammenligner sig med, mener eller gør bestemte ting, mens det i virkeligheden er de færreste. Disse forestillinger danner grundlag for den adfærd, børn og unge selv begiver sig ud i. Denne adfærd er derfor ofte mere risikoorienteret end det, de andre faktisk står for, og måske mere end de selv bryder sig om.

Når børn og unge, mere eller mindre bevidst, tilsidesætter viden og værdier i forsøget på at være som andre, har oplysningskampagner ikke den store effekt. Mere virkningsfuldt er det at gøre dem opmærksomme på, at deres forestillinger ikke altid stemmer overens med virkeligheden, og arbejde med at få et mere realistisk billede af deres kammerater. Dette vil i højere grad give børn og unge grundlag for og mod til at vælge handlinger ud fra egen overbevisning, meninger og værdier – og resultere i mindre grad af risikoadfærd i gruppen som helhed og hos den enkelte. Dette er den primære grundtanke bag social pejling, og evidensgrundlaget for at vælge undervisning i social pejling til at forebygge risikoadfærd.

 Der skal afsættes 2 x 45 minutter til undervisningen, som følges op af et forældrearrangement i samme uge eller senest den følgende uge.

SSP kan kontaktes på:

7256 2121, og mail

Bo Fabricius jbfa@fredensborg.dk

Lise Odgaard Christensen loch@fredensborg.dk


46_indlaeg_50x50

 

Dilemmaspil

 

Deltagende elever orienteres af læreren om rollen, de skal spille. Resten tager del i spillet, som klassekammerater, der må stille spørgsmål eller komme med forslag til, hvordan man kommer videre.

Dilemmaeksempel: Gårdvagten observerer gennem en periode, at en af eleverne fra 4. klasse aldrig er med i klassens leg. Hun fortæller dette til klasselæreren, som tager det op med klassen. Hvad sker der i klassen?

Personer: elev, der bliver holdt udenfor, gårdvagt, klasselærer.


46_indlaeg_50x50