9. klasse

I de ældste klasser tages der fat på problemstillinger i forbindelse med pubertet, rygning, alkohol og rusmidler og det liv der venter efter folkeskolen.

EMNE

  • Selvstændig stillingtagen
  • Krop, følelser og seksualitet
  • Deltagelse i Sundhedsstyrelsens Kun med Kondom kampagnen og Uge Sex
  • Trivselsfremme
  • Afstigmatisering af psykiske lidelser

FORMÅL

  • I de sidste år af skoleforløbet får fest- og gå-i-byen-kulturen ofte et stigende om­fang, hvorfor målet er, at skaffe sig viden om og indsigt i festkulturens betydning for eleverne, og hvorledes eleverne kan fastholde en adfærd, præget af ansvar­lighed over for dem selv, deres venner og samfundet.
  • At forældrene gives indsigt i – og tager ansvar for afholdelse af sidste skole­dag, samt at forældrene fortsat fastholder ideen om nære netværk.
  • Deltagelse i Sundhedsstyrelsens Kun med Kondom kampagnen og Uge Sex

TEMAER

  • Uddannelsesvalg
  • Ændret adfærd
  • Gruppepres
  • At turde sige fra
  • Rusmidler
  • Knallertkultur og spiritus
  • Festkultur

Digital superkarma

Digital Superkarma er et undervisningsmateriale om digital dannelse og trivsel på de sociale medier, målrettet udskolingen.

Det består af trivselsmålinger, elevtekster og øvelser, et etisk kodeks, udarbejdelse af klassens egne online trivselsregler samt en gruppeøvelse, hvor I kan øve jer på at bruge det etiske kodeks og klassens online trivselsregler.

Digital Superkarma er støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler.
Materialet er udarbejdet med mobbe- og trivselsfaglig bistand fra mobbeforsker Stine Kaplan Jørgensen og didaktisk bistand fra udskolingslærer Rikke Christine Stobbe.

7-9_unge_2017

Alle har ret til et liv uden kontrol og pres.

 Føler du dig presset, truet eller kontrolleret af din familie? Står du med problemer, der har med din families ære at gøre? Etnisk Ung tilbyder professionel, anonym rådgivning til unge med etnisk minoritetsbaggrund.

http://www.etniskung.dk/


7-9_unge_2017

Har du været nøgen på nettet ?

Er der sket noget på nettet du fortryder, eller har du brug for at hjælpe en , der har oplevet “noget” på nettet? Hvis dette “noget” handler om nøgenhed eller noget seksuelt, synes du måske, at det er mere alvorligt end andre ting du normalt oplever på nettet.

Red Barnet, Center for digital pædagogik og Medierådet giver i linket nedenfor gode råd om hvad du kan gøre.

http://www.sikkerchat.dk/Files/Billeder/noegen%20paa%20nettet.pdf


unge_indlaeg_50x50

Sexikon

Sex og Samfunds leksikon om sex og seksualitet

Her kan du finde svar på alle mulige spørgsmål omkring sex og seksualitet. Leksikonnet er tænkt som en del af et materiale til brug i seksualundervisningen i 7-9 klasse.

 

http://www.sexfordig.dk/sexikon/abc/


7-9_unge_2017

Blå mandag

SSP/ Opsøgende Team Fredensborg Kommune ønsker at blå mandage foregår så festligt og fredeligt som muligt.

Blå mandag er jo dagen, som alle konfirmander ser frem til, og dagen hvor de har mulighed for at bevise, at de selv kan gennemføre en plan.
Chancerne for, at en vellykket blå mandag bliver indfriet, handler i særdeleshed om at få forældrene med på banen. De unge konfirmander har brug for deres forældre som de voksne, der formår at sætte rammer op for dagen og som har en tydeligt holdning til spørgsmålet om alkohol.

Ingen alkohol – også på blå mandag:

Alkohol spiller nemlig, for mange konfirmander, en stor rolle på blå mandag. Vi anbefaler, at Sundhedsstyrelsens budskab om, at der ikke skal drikkes alkohol før det 16. år bør skinne igennem, også på blå mandag, fordi en tilladelse til alkohol på blå mandag ofte forstås af de unge, som en tilladelse til at drikke fremover – og det er ofte det der sker.

Udover de lovgivningsmæssige (ikke tilladt at købe under 16/18 år) og fysiologiske årsager, er det dokumenteret at unge med alkohol i blodet langt hurtigere mister dømmekraften og risikerer at blive indblandet i konflikter, vold eller anden kriminalitet. Derfor bør alkohol og blå mandag heller ikke blandes sammen.

Fælles holdninger blandt forældre:

Det er vigtigt at de voksne omkring de unge samarbejder om at påvirke de unges
alkoholvaner – også på blå mandag.
Forældre har stor indflydelse på deres børns normer og vaner – navnlig i forhold til alkohol start og forbrug. Unge, hvis forældre mener det er ok at drikke, drikker dobbelt så meget som de unge, hvis forældre er stærke modstandere af, at de unge drikker alkohol (Sundhedsstyrelsen 2005).

Melder forældrene klart ud, mindskes risikoen også for, at nogle føler sig pressede til at drikke på dagen, eller at de drikkende unge sætter dagsordenen for hvordan man fester, og det vil dermed give mulighed at feste sammen på ens præmisser.

De unge vil være trygge sammen, fordi de ved, at der ikke er andre fra klassen der må mere end dem selv.

Op til og på selve dagen:

SSP anbefaler at forældre taler med deres børn om den viden de har om alkohol. Er man klar i hovedet kan man i højere grad vurdere risiko og farlige situationer samt hjælpe sine klassekammerater, hvis der er behov.

Private fester er absolut det bedste, men har konfirmanderne besluttet at Blå Mandag skal foregå på Bakken, i København eller andet sted anbefaler vi, at forældre giver sig tid til at sende konfirmanderne godt af sted, og være til stede i og omkring deres opholdssteder eller at børnene hentes og bringes. Endelig anbefaler vi, at der er et fælles sluttidspunkt.

SSP tilbyder at facilitere forældremøder i 8. klasse, med temaet unges brug af alkohol med et forskningsmæssigt afsæt.

Vi ønsker alle en uforglemmelig og festlig Blå mandag!


7-9_foraeldre_unge_2017

 

 

 

Sex og Samfund- til forældre

 

Sex og samfund, har på deres hjemmeside bl.a. samlet information om emner, som forældre spørger dem om, herunder:
Tal med dit barn om livet på sociale medier: Ved du, hvad dit barn laver på Snapchat eller Instagram? Stiller du spørgsmålet ‘Hvad sker der på Snapchat i øjeblikket’ lige så ofte som spørgsmålet ‘Hvad har du lavet i klubben i dag?’
Destination Trivsel: Ensomhed, måden vi taler til hinanden på, mobning og oplevelsen af at stikke ud og være for anderledes har stor betydning for børn og unges trivsel. Få inspiration til at fremme dit barns trivsel med vores tre film om ensomhed, hårdt sprog og sociale medier.
Læs mere
Tal med dit barn om krop, følelser og grænser: Find inspiration til, hvad du kan tale med dit barn om på de forskellige alderstrin, hvordan I kan tale om ‘pinlige’ ting på en rar måde, og hvorfor det er vigtigt at tale om følelser, krop og grænser. Som forældre spiller du en vigtig rolle.
Seksualundervisning: Seksualundervisning skal styrke børn og unges evner til at træffe gode valg i deres liv i forhold til sundhed. Men god seksualundervisning vil også bidrage til at styrke børn og unges trivsel og forebygge mobning.
Børn og seksualitet: Seksualiteten er en naturlig del af menneskets udvikling gennem hele livet. Men børns seksualitet er ikke det samme som voksnes seksualitet. Og det lille barns seksualitet er forskellig fra seksualiteten hos barnet i puberteten og hos teenageren.
Børn, unge og pornografi: Der er let adgang til porno på nettet, og pornografiens billeder benyttes i reklamer og musikvideoer. Det er vigtigt at klæde børn og unge på til et samfund med nem adgang til porno.

http://www.sexogsamfund.dk/sex-samfund/vores-arbejde/foraeldre.aspx


4-9_foraeldre

Voldsomme forhold

7-9_foraeldre_unge_2017


Hotline til unge der oplever at være i et voldsomt forhold
Vold handler ikke kun om at blive slået af sin kæreste. Hvis din kæreste tjekker dine sms’er eller truer og gør dig bange, er det også vold, og det er aldrig okay.

Mobning

 

Alle for en mod mobning
Siden her er en vigtig del af indsatsen mod mobning. Her kan du finde viden om mobning, gode råd, undervisningsforløb, inspiration, fakta og akut-hjælp, hvis mobning er en realitet. Du kan også læse pixieudgaver af anbefalingerne i aktionsplanen til henholdsvis dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser. Du kan både downloade aktionsplanen og pixieudgaver her på siden.
Hjemmesiden opdateres løbende med mere information og materiale.
På siden kan du også læse en række OL-atleters syn på mobning. De fungerer som ambassadører for alle for en mod mobning og bakker op om indsatsen for at stoppe mobning gennem en facebookside, som også er en fast del af indsatsen

http://www.alleforenmodmobning.dk/


 

0-9

 

 

Skilsmisse

 

Det gør ondt på børn, når forældrene går fra hinanden. Men selvom det er forvirrende og hårdt for alle, kan det lade sig gøre at være i skilsmissen på en god måde.

Børns vilkårs side kommer med gode råd til børn, forældre og professionelle.

https://bornsvilkar.dk/fokus/skilsmisse/skilsmisse

Se eventuelt også Fredensborg.dk- kurser for forældre (KIFF)

Her tilbydes løbende kurser til hjælp til samarbejde om børn efter skilsmisse (KIFF)


alle

 

 

 

Vær ikke bange for angsten.

Oplysnings- og læringsmateriale til forebyggelse af angst hos børn og unge, samt vigtig viden, så omgivelserne bliver bedre rustet til at spotte og hjælpe de børn og unge, der allerede har en angstlidelse.

 

Angstforeningens digitalt oplysnings- og læringsmateriale, der sætter fokus på angst hos børn og unge fra 11 – 17 år. Oplysningsmaterialet, der består af dokumentarfilm, debatoplæg, spændende læringsaktiviteter og viden om angstlidelser, kan benyttes gratis af børn, unge, forældre, fagpersoner og andre interesserede.

angstforeningen.dk/vaerikkebange/

Undervisningsmateriale – OM ALKOHOL

OM ALKOHOL er et tværfagligt undervisningsmateriale for elever i 7.-9. klasse. Materialet sætter fokus på en bred vifte af problemstillinger om unge og alkohol: livsstil, sundhed, misforståelser, reklamer, markedsføring mv. via fagtekster, avisartikler, film, quizzer, opgaver og forsøg.

Man kan arbejde med materialet i dansk, samfundsfag og sundheds- og seksualundervisning, kemi, fysik, matematik og biologi.

Materialet er udarbejdet af kræftens bekæmpelse i samarbejde med Trygfonden.
http://www.omalkohol.dk/


79_indlaeg_50x50

Fuld af Liv- Forældremøder om alkohol

DIT BARN – DIN ALKOHOLDNING er et inspirationsmateriale til forældremøder i 7.-9. klasse. Materialet informerer om, hvordan man som forælder har indflydelse på sit barns alkoholvaner og giver inspiration til at tage stilling, tale med sit barn om alkohol og lave aftaler enten individuelt eller på klasseniveau.

Over halvdelen af danske unge har prøvet at drikke som 14-årige. Det er derfor en god idé at tale om alkohol på forældremøder fra 7. klasse, men det er aldrig for sent at tage emnet op.
Inspirationsmaterialet består af en række elementer, som enten samlet eller særskilt kan benyttes af undervisere til forældremøder eller lignende, hvor unge og alkohol er på dagsordenen blandt forældre.
Materialet er udviklet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv

http://www.fuldafliv.dk/fuld-af-liv/


7-9_foraeldre

Har du været nøgen på nettet?

Materiale til børn og unge- både til handling og forebyggelse

I Center for Digital Pædagogiks online-rådgivning og på Red Barnets brevkasse kommer der flere og flere henvendelser om nøgenbilleder. Det er ikke nyt, at børn og unge eksperimenterer med deres identiteter, ved at tage udfordrende billeder af sig selv, men med de sociale mediers udbredelse bliver billederne hurtigere spredt til mange, og det gør konsekvenserne uoverskuelige.

Der kan være mange grunde til, at børn og unge sender intime billeder af sig selv. Det kan for eksempel være for at vise tillid til en kæreste, for at vise at man er modig, eller måske bare for at vise den nye bikini frem uden tanke på, at andre kan misbruge billedet.  Materialet giver konkrete værktøjer til børn og unge, der har oplevet, at intime billeder er blevet delt, men det kan også bruges til at forebygge.

Bestil gratis foldere eller download materialet.

Materialerne er lavet i et samarbejde mellem Red Barnet, Center for Digital Pædagogik og Medierådet for Børn og Unge. Det består af et lille hæfte ”Har du været Nøgen på Nettet?”, som kan bestilles gratis, og en mere uddybende online-version.

I hæfterne kan børn og unge hente konkret information om, hvor de kan få hjælp til at håndtere situationen og sikrer sig et godt digitalt rygte fremover.

Hent materialerne på Sikkerchat.dk

eller på Center for Digital Pædagogik cfdp.dk eller hos Medierådet for børn og unge www.medieraadet.dk


4-9_foraeldre

Digital mobning og krænkelse- Problemer på nettet

Regler og rettigheder på nettet-

Her kan du læse om, hvilke regler og love der findes om, hvad man må og ikke må på nettet.

Du kan blandt andet få gode råd om, hvad du kan gøre hvis du har været nøgen på nettet, er blevet mobbet online, eller har oplevet noget andet ubehageligt på nettet?

http://www.bornsvilkar.dk/BorneTelefonen/Temaer/Digital-mobning/Rettigheder.aspx


4-6_7-9_foraeldre_unge_2017

Forebyggelse af ekstremisme og radikalisering

I pjecen ”Forebyggelse af ekstremisme” kan du få viden og værktøjer, som kan bruges i det forebyggende arbejde.

Hæftet giver en bred introduktion til forebyggelsen af ekstremisme. Der gives eksempler på årsagerne til, at nogle bliver en del af ekstremistiske miljøer eller forlader dem igen. Endvidere gives eksempler på bekymringstegn og forebyggende handlemuligheder på samfunds-, gruppe- og individniveau. Hæftet indeholder blandt andet konkrete værktøjer til at tolke og vurdere bekymringstegn og til, hvis der er behov, at udrede den enkelte unge og gennemføre en indsats, som kan motivere til positiv forandring.

Pjæcen er udgivet af: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold, januar 2012, og kan downloades som PDF på :

http://www.integrationsviden.dk søg: metoder til forebyggelse af ekstremisme


79_indlaeg_50x50

TUBA- hjælp til børn af alkoholmisbrugere

TUBA står for terapi og rådgivning for unge, som er børn af alkoholmisbrugere.

Tuba tilbyder hjælp, rådgivning og terapi til unge mellem 14 og 35 år, der er vokset op i hjem med alkoholmisbrug. Hjælpen er gratis, og alle ansatte og frivillige har tavshedspligt og er der for at hjælpe dig.

TUBA har afdelinger landet over, hvor de blandt andet tilbyder terapi og gruppeterapi samt mange aftenarrangementer med undervisning eller socialt indhold.

Desuden har TUBA onlinerådgivning og kurser og foredrag til fagpersoner og skoleklasser.

tuba.dk


7-9_foraeldre

Børns Vilkårs skoletjeneste

Børns Vilkårs SkoleTjeneste tilbyder oplæg og trivselsforløb i hele Danmark.

Oplæg til skolebørn, til forældre og til professionelle. I trivselsforløbet inddrages både børn, forældre og lærere i arbejdet mod mobning og for trivsel.

https://bornsvilkar.dk/radgivning/skoletjenesten/skole-tjenesten


alle

 

netstof.dk

Hjemmeside for rådgivning om alkohol, hash og andre stoffer.

Siden er primært for unge, men indeholder også anvisninger på hjælp og gode råd til venner, kærester samt familie. Du kan også finde frem til lokal rådgivning via siden.

netstof.dk


7-9_foraeldre_unge_2017

Regler og rettigheder

Temaer omkring regler og rettigheder og hvordan vi lever sammen:

Retssamfundets opbygning

Den kriminelle lavalder

Straffeattesten

Samfundssyn

Ret og pligt

Loyalitet – med hvem?

Ansvar og erstatning

Danmark – en retsstat. Kapitel 11, samt kapitel 13: Sundhed. levevilkår og livsstil.

Alinea: Ind i samfundsfaget – Grundbog B

www.alinea.dk  søg “Ind i samfundsfaget”


79_indlaeg_50x50

Forældrenetværket drøfter

Sidste skoledag

Hvordan skal den fejres?

Skal vi som forældre på banen?

Fælles aftaler anbefales

Kammerater, kærester og konflikter

Hvad tillader vi omkring at sove sammen? Hvad er acceptabelt blandt unge i dag?


7-9_foraeldre

Straffebogen- Når dommen falder

 Denne bog giver et indblik i det danske retssystem, primært ved gennemgange af en række konkrete retssager.

UDDRAG AF INDHOLD: Forskellen på rigtigt og forkert. Hash og pornofilm. Hvem deltager i en retssag? Hvad dømmer dommerne ud fra? Hvilken straf kan den dømte få? Kan børn og unge straffes? Du skal passe på! Hvem må overvære en retssag? Hvad er en straffeattest? Vi måtte ikke komme ud af bussen. Hvornår skal en anholdt stilles for en dommer? Hvilke regler gælder for en anholdelse? Jeg beholder det, til du har betalt! Må politiet ransage folks hjem og beslaglægge deres ting? Må politiet stoppe folk på gaden og undersøge dem? Narko, vold og røveri. Hvilke regler gælder for en afhøring? Hvilke rettigheder og pligter har et vidne? Bankrøveri med revolver. Hvor falder dommen? Vi har ikke løjet. Hvor mange forbrydelser begås der

cdr-forlag.dk  Søg »Straffebogen – når dommen falder«.

GRUPPER OG FÆLLESSKAB. Alinea. Ind i samfundsfaget, Mikael Witte.

Grundbog A. Kapitel 7.


79_indlaeg_50x50

Ind i biologien

  ‘Livsstil og sundhed’ lægger vægt på grundlæggende begreber og viden om sammenhængen mellem vores livsstil og vores sundhed.

Bogen berører bl.a. følgende emner: Hvordan virker hjernen? Hvordan påvirker misbrug min krop? Passer min livsstil til min krop?

Livsstil og sundhed. Alinea.

www.alinea.dk


79_indlaeg_50x50

 

Fælles forældreaftaler om alkohol

Fælles forældreaftaler der omhandler alkohol går erfaringsmæssigt ofte i stykker i slutningen af 8. eller 9. klasse, da der er stor forskel på udviklingen og modenheden i den samlede klasse.

Det kan derfor anbefales, at forældre tager initiativ til at arrangere et »kaffemøde« med forældrene til ens barns kammerater og drøfte fælles retningslinjer ift. alkohol.


7-9_foraeldre

Alkohol og rusmidler

Hvad består det af? Hvordan virker det?

Biologi og kemi/fysik er oplagte fag, til at formidle de hårde facts om rusmidler.


79_indlaeg_50x50

Alkoholdialog

 Undervisningsmaterialet »Alkoholdialog« indeholder øvelser til undervisning i de ældste klasser.

Der sættes fokus på sociale overdrivelser og redskaber, der kan hjælpe unge til at håndtere gruppepres og tage stilling til deres eget og kammeraternes alkoholforbrug. Alkoholdialog er inddelt i tre niveauer, hvor der kan springes i forløbene alt efter, hvor meget erfaring med alkohol eleverne har.
www.alkoholdialog.dk


79_indlaeg_50x50

Børns vilkår

Børns Vilkår har opgaver, der henvender sig til undervisningsbrug fra 4. klasse og opefter.

www.bornsvilkar.dk  Søg »skoleopgaver«


4-9_02

Selvværdsspejlet

Selvværdsspejlet er en metode, som sætter fokus på elevernes selvoplevelse og selvværd.

www.sammenmodmobning.dk


0-9

Ønskerunden

Ønskerunden er en metode, hvorigennem eleverne lærer at bede om og modtage ønske om ændringer i adfærd på en konstruktiv og positiv måde.

www.sammenmodmobning.dk


4-9_02

Ud med sproget

Ud med sproget sætter fokus på kommunikation og sprog gennem eksempler fra hverdagen.

Metoden tager udgangspunkt i ligeværdig kommunikation, hvor begge parter skal have plads og lov
til at udtrykke egne behov og følelser.
www.sammenmodmobning.dk


4-9_02

Konflikter løser vi selv!

 Lærer- og elevmateriale til undervisning i konfliktløsning efter mediationsmetoden.

Undervisningsforløb med lektionsplan, program, formålsbeskrivelser og forbrug af materiale og forberedelse til lærerne. Konkrete øvelser og opgaver til eleverne fra 3. – 9. klassetrin. Til materialet hører en instruktionsfilm til lærere og andre, der arbejder med børn og unge og konfliktløsning.

www.bibliotek.dk Søg »Konflikter løser vi selv«

Hans Boserup og Susse Humle, Dansk Forening for Mediation og Dansk Forligsnævn, 1996

https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis:21621609


4-9_02

Respekt

 

act RESPEKT er et undervisningsmateriale fra Røde Kors, der tager livtag med nogle af de svære problemstillinger og dilemmaer som børn og unge møder i deres hverdag.

Materialet består af tekster og billeder, som i øjenhøjde med eleverne, formidler historier og fakta om det at respektere og blive respekteret. Men også, hvad der sker, hvis mennesker ikke respekterer hinanden. Røde Kors lægger op til, at materialet kan bruges i en emneuge, men det kan sagtens bruges i uddrag og i andre sammenhænge.

Materialet består af:

Elevmagasin  og lærervejledning (pdf) samt et temasite (online)

www.rodekors.dk Søg skole, find materialer, fordomme og forskelle


4-9_02

Børns Vilkår

 

Her ligger opgaver og undervisningsforløb, der henvender sig til undervisningsbrug fra 4. klasse og opefter.

Emnerne omhandler bl.a. børns brug af digitale medier, Hvad vil det sige at være multikulturel, trivsel i skolen o.s.v.

www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten/Undervisningsmateriale


4-9_02

Træning af samarbejdsevner og fairplay

 

aktivrundti.dk er en hjemmeside der lægger op til at det skal være sjovt at være aktiv.

Siden indeholder ideér til aktiviteter, med udførlige beskrivelser af forberedelser, hvilke fag og trinmål der kan inddrages m.m.
www.aktivrundti.dk

www.emu.dk


0-9

Grib konflikten

Lær om konstruktiv konflikthåndtering i skolen.

Håndbog med ideer, øvelser og baggrundsviden til at tackle de konflikter, som opstår mellem elever, lærere og forældre.

www.dkr.dk Søg »Grib konflikten«.


0-9

 

Konflikttrappen

 

Konflikttrappen kan i skolesammenhæng bruges til at bevidstgøre eleverne om en konflikts forskellige faser.

Dermed styrkes elevernes evne til konstruktivt at håndtere de konflikter, de selv er i, eller potentielt vil blive en del af.

www.sammenmodmobning.dk


03_indlaeg_50x50

 

Konfliktmægling

Fredensborg kommune har et konfliktmæglerkorps, bestående af kommunalt ansatte med baggrunde inden for arbejdet med unge.

Mæglerne er uddannet i konfliktmægling ved Center for Konfliktløsning. Mægling er en konflikthåndteringsmetode, hvor parterne i konflikt oplever sig hørt og respekteret, og hvor de hjælpes til at forbedre deres relationer og tage ansvar for de konsekvenser, deres handlinger har haft.
Mægling er relevant, når tilliden er brudt, og når kontakten er negativ og frygt og fjendebilleder trives.
Det særlige ved mægling er, at det er en konfliktløsningsmetode, der baserer sig på, at parterne deltager frivilligt, og mæglingsmødet er fortroligt. Metoden går ud på, at en tredjeperson – en voksen der er uddannet mægler – hjælper parterne til selv at finde en løsning, som begge er tilfredse med.

Når det handler om vold og overgreb, går mæglingen i høj grad ud på at hjælpe parterne til at få en gensidig forståelse af, hvad der skete, og hvorfor det skete. Det er i mødet mellem de direkte involverede parter, at konflikten kan opløses. Mægleren hjælper dem respektfuldt til at få talt ud om det passerede og lave aftaler for fremtiden uden at blande sig eller moralisere. På den måde får parterne selv ansvaret for deres konflikt og for løsningen af den.

Værdien af mæglingsmødet er således, at de unge tager ansvar for deres handlinger og oplever kon-sekvenserne af dem. Dermed kan konfliktmægling som redskab medvirke til, at en situation ikke optrappes med eksempelvis vold, isolation eller mobning til følge, og herved kan en eventuel kriminel løbebane måske undgås.

Tilbuddet om mægling gælder i situationer hvor børn og unge er involveret, eller hvor konflikten handler om dem.

 

Koordineringen af mæglingerne varetages af SSP konsulent:

Lise Odgaard Christensen, loch@fredensborg.dk, 25421814


 

alle

 

 

 

Trafiksikkerhed

 

Rådet for sikker trafik har råd og vejledning til, hvordan man udarbejder trafikpolitikker for den enkelte skole, samt diverse anbefalinger og materialer omhandlende trafiksikkerhed.

Fredensborg kommune udarbejder fælles mål for området, som bliver gældende fra sommer 2015, men det er den enkelte skole, der i samarbejde med skolebestyrelsen udarbejder en mere detaljeret færdselspolitik for området omkring skolen. For mere viden, kontakt skolen eller gå ind på sikkertrafik.dk og læs eller søg materialer til fx undervisning eller forældremøder.

Sikkertrafik.dk


alle

Forældrefiduser

 

Forældrefiduser er inspiration fra Det Kriminalpræventive Råd

til forældre, lærere, pædagoger og skolebestyrelser om, hvordan man nemt kan tage ansvar for klassens sammenhold.

foraeldrefiduser.dk


alle

Opbyg et forældrenetværk

 

Gør noget ud af at forældrene lærer hinanden at kende – herunder navne, holdninger, jobs, interesser, søskende i familien o.s.v.

Hvorfor skal man have et forældrenetværk?
• Forældres kendskab til klassens børn og forældres engagement i klassens liv styrker klassens trivsel markant.
• For at forebygge konflikter, drilleri og mobning
• Fordi det skaber fælles rammer
• Problemer tackles bedre, hvis man kender hinanden og har aftalt at tale sammen, hvis man kommer i tvivl
• For at undgå misforståelser, frustrationer og usikkerhed.

Børn, der ikke trives i skolen, har en større risiko for at begå kriminalitet. Hvis du tager aktiv del i dine børns dagligdag i institutionen eller skolen, styrker det børnenes sociale liv. Samarbejdet med de andre forældre styrker fællesskabsfølelsen. Gennem netværket med de andre forældre bliver ansvaret for børnenes trivsel et fælles ansvar. Jo tidligere netværkene dannes, jo bedre. Det er nemlig nemmere at kontakte hinanden om de problemer, der kan opstå, når I kender hinanden godt. Samarbejdet mellem jer kan gøre, at alle børn og forældre bliver en del af gruppens eller klassens fællesskab.

Et godt forældrenetværk består af forældre som:
• Tager ansvar for hinandens børn
• Vil samarbejde omkring hinandens børn
• Tager rygter alvorligt og reagerer hurtigt og klogt på dem
• Reagerer hurtigt og klogt på akutte problemer, og som gerne tager andre forældre med på råd.
• Ikke går alene med sine bekymringer

Hvorfor skal skolerne sætte forældrenes samarbejde i gang?
Fordi forældrene ikke kender hinanden, når de starter i skolen.
Fordi forældresamarbejdet bliver for tilfældigt og skrøbeligt, hvis det skal komme af sig selv.
Fordi forældrene er en ressource ind i trivselsarbejdet, når de samarbejder aktivt for, at alle klassens børn er med i fællesskabet.
Fordi lærerne sparer tid på konflikter og frustrationer, hvis de kan løses af forældregruppen.
Fordi forældrene forventer at skolen er tydelig omkring forventningerne til dem.

www.dkr.dk– søg forældrefiduser, forældrenetværk


alle

Fritidsaktiviteter for unge

Ungfredensborg  tilbyder gratis fritidstilbud for alle fra 7. klasse til og med 17 år i Fredensborg Kommune.

Ungfredensborgs formål er at hjælpe kommunens unge til et udviklende fritidsliv via aktiviteter, hold, arrangementer og ungdomsklubber. Ungfredensborg tager udgangspunkt i de unges ønsker og behov, og har de unge med, som medskabere af deres tilbud.

www.ungfredensborg.dk


7-9_foraeldre

Stjæl de andres gode idéer

 

Indkald én gang om året alle forældreråd på tværs af årgange til fælles inspiration og gensidig vidensdeling?

Hvilke gode ideer er der til sociale tiltag?
Brug de gode erfaringer der allerede eksisterer blandt andre netværk på skolen.


alle

 

Chat

 

Udvalgte undervisningsforløb og materialer til viden om færden på nettet.

Sikkerchat.dk

Sitet giver oplysning og hjælp til både børn, unge og voksne om sikkerhed, når børn og unge chatter på internet og mobil. Tre hjemmesider med SMART-råd, interaktive spil og tests, masser af historier fra den virkelige verden, debatforum m.m.

Til forældre og lærere er der oplysning, dialogredskaber og undervisningsmaterialer. Her kan findes inspirationskatalog til holdningsbearbejdning i både skole og klub. Ex. “Avisprojekt”, “Det digitale landkort”, “Slang ordbogen” og “Ridder tema”
Endvidere findes en god guide til, hvorledes man kan handle i konkrete situationer, når noget er gået galt, samt en gennemgang af den gældende lovgivning ift. krænkelser, chikane, trusler, persondata, upload af billeder, webcam etc.

Sitet kan bruges til både selvstændig gennemgang og lærerstyret gruppearbejde og er målrettet både indskoling, mellemtrin og udskoling.

Se mere: http://www.sikkerchat.dk

Lommefilmprojekt

Undervisningsforløb, hvor eleverne skal producere lommefilm om sikker chat og SMS med programmet MovieMaker. Hver gruppe får en lille historie, der handler om, hvordan man bruger chat og og SMS på en sikker måde. Alle historierne er beskrevet med handling og en tidsbegrænsning, så det er nemt at gå til for eleverne. Filmene kan danne rammen om en forældreaften om Sikker Chat.

Film 1: To veninder taler om, hvordan det er mest sikkert at mødes med en, man har chattet med.
Film 2: Der skal produceres en film om spam, der tager udgangspunkt i en række gode råd.
Film 3: Der skal produceres en film om en dreng, der får konfiskeret sin computer af politiet og idømmes en stor bøde. Filmen handler om copyright.
Film 4: Skal man lægge private oplysninger i sin chatprofil?
Film 5: Filmen skal handle om, hvad man gør med falske chatprofiler.
Film 6: Kan man skrive, hvad man har lyst til – bare fordi det er SMS?
Film 7: Filmen skal handle om en pige, der bliver holdt uden for af sine kamerater, der ikke vil have hende med i en chat på MSN.
Film 8: Nogle piger vil sende en venindes billede til nogle drenge. Pigen siger: “Nej”, men veninderne gør det alligevel.

Se mere: Klik her

Go mobil stil!

Spillet er målrettet børn i 4. – 5. klasse og inddrager børnene aktivt i de forskellige valg, der træffes i brug af mobilen, fx:
– mobilsamtaler og hensyn til andre
– mobning på mobilen
– Hvem er det fornuftigt at give sit moilnummer til, og hvem er det ikke?
– Hvad gør man, når man får en besked fra en fremmed?

gomobilstil.verticportals.com

“Værdikortspillet”

Kortspillet er velegnet til at fremme diskussion og udveksling af deltagernes egne erfaringer og holdninger vedr. børn og unges brug af nettet. Værdikortspillet kan anvendes af forældre, lærere, pædagoger eller medlemmer af bestyrelsen i skole og klub. Værdikortspillet er en pdf-fil med 48 kort lige til at klippe ud.

Download værdikortspillet: klik her

Cyberhus

På cyberhus kan der chattes med chateksperter om problemstillinger fra klassens online liv. Cyperhus tilbyder undervisningsfoløb for både 5.- 6. klasses elever og deres forældre. Kontakt cyperhusskolen.

Se mere: www.cyberhus.dk


4-9_02