Dansk

Her finder du inspiration til de enkelte fag.

Det er endnu ikke alle fag der er indeholdt på siden

Digital superkarma

Digital Superkarma er et undervisningsmateriale om digital dannelse og trivsel på de sociale medier, målrettet udskolingen.

Det består af trivselsmålinger, elevtekster og øvelser, et etisk kodeks, udarbejdelse af klassens egne online trivselsregler samt en gruppeøvelse, hvor I kan øve jer på at bruge det etiske kodeks og klassens online trivselsregler.

Digital Superkarma er støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler.
Materialet er udarbejdet med mobbe- og trivselsfaglig bistand fra mobbeforsker Stine Kaplan Jørgensen og didaktisk bistand fra udskolingslærer Rikke Christine Stobbe.

7-9_unge_2017

Mobning

 

Alle for en mod mobning
Siden her er en vigtig del af indsatsen mod mobning. Her kan du finde viden om mobning, gode råd, undervisningsforløb, inspiration, fakta og akut-hjælp, hvis mobning er en realitet. Du kan også læse pixieudgaver af anbefalingerne i aktionsplanen til henholdsvis dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser. Du kan både downloade aktionsplanen og pixieudgaver her på siden.
Hjemmesiden opdateres løbende med mere information og materiale.
På siden kan du også læse en række OL-atleters syn på mobning. De fungerer som ambassadører for alle for en mod mobning og bakker op om indsatsen for at stoppe mobning gennem en facebookside, som også er en fast del af indsatsen

http://www.alleforenmodmobning.dk/


 

0-9

 

 

Skilsmisse

 

Det gør ondt på børn, når forældrene går fra hinanden. Men selvom det er forvirrende og hårdt for alle, kan det lade sig gøre at være i skilsmissen på en god måde.

Børns vilkårs side kommer med gode råd til børn, forældre og professionelle.

https://bornsvilkar.dk/fokus/skilsmisse/skilsmisse

Se eventuelt også Fredensborg.dk- kurser for forældre (KIFF)

Her tilbydes løbende kurser til hjælp til samarbejde om børn efter skilsmisse (KIFF)


alle

 

 

 

Undervisningsmateriale – OM ALKOHOL

OM ALKOHOL er et tværfagligt undervisningsmateriale for elever i 7.-9. klasse. Materialet sætter fokus på en bred vifte af problemstillinger om unge og alkohol: livsstil, sundhed, misforståelser, reklamer, markedsføring mv. via fagtekster, avisartikler, film, quizzer, opgaver og forsøg.

Man kan arbejde med materialet i dansk, samfundsfag og sundheds- og seksualundervisning, kemi, fysik, matematik og biologi.

Materialet er udarbejdet af kræftens bekæmpelse i samarbejde med Trygfonden.
http://www.omalkohol.dk/


79_indlaeg_50x50

Har du været nøgen på nettet?

Materiale til børn og unge- både til handling og forebyggelse

I Center for Digital Pædagogiks online-rådgivning og på Red Barnets brevkasse kommer der flere og flere henvendelser om nøgenbilleder. Det er ikke nyt, at børn og unge eksperimenterer med deres identiteter, ved at tage udfordrende billeder af sig selv, men med de sociale mediers udbredelse bliver billederne hurtigere spredt til mange, og det gør konsekvenserne uoverskuelige.

Der kan være mange grunde til, at børn og unge sender intime billeder af sig selv. Det kan for eksempel være for at vise tillid til en kæreste, for at vise at man er modig, eller måske bare for at vise den nye bikini frem uden tanke på, at andre kan misbruge billedet.  Materialet giver konkrete værktøjer til børn og unge, der har oplevet, at intime billeder er blevet delt, men det kan også bruges til at forebygge.

Bestil gratis foldere eller download materialet.

Materialerne er lavet i et samarbejde mellem Red Barnet, Center for Digital Pædagogik og Medierådet for Børn og Unge. Det består af et lille hæfte ”Har du været Nøgen på Nettet?”, som kan bestilles gratis, og en mere uddybende online-version.

I hæfterne kan børn og unge hente konkret information om, hvor de kan få hjælp til at håndtere situationen og sikrer sig et godt digitalt rygte fremover.

Hent materialerne på Sikkerchat.dk

eller på Center for Digital Pædagogik cfdp.dk eller hos Medierådet for børn og unge www.medieraadet.dk


4-9_foraeldre

Digital mobning og krænkelse- Problemer på nettet

Regler og rettigheder på nettet-

Her kan du læse om, hvilke regler og love der findes om, hvad man må og ikke må på nettet.

Du kan blandt andet få gode råd om, hvad du kan gøre hvis du har været nøgen på nettet, er blevet mobbet online, eller har oplevet noget andet ubehageligt på nettet?

http://www.bornsvilkar.dk/BorneTelefonen/Temaer/Digital-mobning/Rettigheder.aspx


4-6_7-9_foraeldre_unge_2017

Litteratur og film til 8. klasse

Varmer, Hjørdis: Et år i Mikkel Madsens liv.
Emne: Ulykker, unge, biler, alkohol, skyldfølelse.

Andersen, Ronnie: Date med en engel.
Emne: Forelskelse, unge, stofmisbrug, alkoholmisbrug.

Zimakoff, Daniel: Grim weekend.
Emne: Unge, sex, vold.

Wilms, Jakob: Med hovedet først.
Emne: Unge, piger, venskab, sex, alkohol, stofmisbrug.

Klass, David: Du kender mig ikke.
Emne: Vold, stedfædre.

Ahlburg, Kirsten: Den mørke gade.
Emne: Straf, vold, knivstikkeri.

Appel, Vibeke: Chicos sidste kup.
Emne: Bander, unge, kriminalitet.

DVD. Hopkins, Duane: Rastløs.
Emne: Unge, drenge, kriminalitet.

DVD. August, Bille: Zappa.
Emne: Drenge, kriminalitet.

DVD. McGrory, Hugh: De hårde kugler.
Emne: Vold, kriminalitet.


79_indlaeg_50x50

Den åbne dagbog

 Om unges brug af nettet.

De sidste par år er brugen af sociale netværkssider boomet. Medierådet for Børn og Unge bidrager med et afsnit med gode råd til forældre.

SSP-samrådet bidrager med en vejledning til skolelærerne. 

www.turbineforlaget.dk  Søg den »Den åbne dagbog«


7-9_foraeldre

 

Ugens ord eller emne

 

 Påklædning, frisure, udseende. Gode og dårlig kammerater. Net-etikette, SMS-snak.

Hvad er forskellen på at snakke sammen, når man står over for hinanden og at sende en sms? Fordele og ulemper. Hvad er en god sms? Hvad er en dårlig sms? Hvordan virker en god sms på modtageren? Hvordan virker en dårlig sms på modtageren? Hvad er god telefonstil? Hvad er dårlig telefonstil? Hvordan er det sprog I bruger?


46_indlaeg_50x50

Litteratur for 5. klasse

Hallberg, Lin: Vennebogen.
Emne: Venskab, mobning, udenfor, forelskelse.

Hallberg, Lin: Bedste venner bogen.
Emne: Venskab, udenfor.

Hallberg, Lin: Svigtebogen.
Emne: Venskab, mobning, kultursammenstød, identitet.

Mølvang, Kirsten/Søndergaard Per S.: Så er festen slut Tobias – noveller.
Emne: Alkohol, rygning, tyveri, fester, kærester, mobning, stoffer.

Jensen, Jørn: Happy Slapping.
Emne: Vold, mobiltelefoner, Happy Slapping.

Haller, Bent: Kevin Kujon og andre fortællinger.
Emne: Børn, følelser, magisk realisme.

Lassen, Linda: Havet nyser.
Emne: Flytte, venner, Grønland.

Drama. Ottesen, Josefine: En fremmed fugl.
Emne: Eventyr, mobning, anderledes.

Reuter, Bjarne: En som Hodder.
Emne: Anderledes, udenfor, ensomhed, fantasi, far-sønforhold,
skolen, mobning.

Lyhne, Mogens: Unhappy slapping.
Unge, mobning, mobiltelefoner, happy slapping.

Himmelstrup, Kaj: Rotter i øret.
Emne: Drilleri, mobning, skolen, venskab.

DVD. Anders Mattesen: Terkel i knibe.
Emne: Mobning, drenge.

DVD. Rafn, Torbjørn: Pusling.
Emne: Piger, mobning, magtkamp.

Film. Bergqvist, Gisela: Sandhed eller konsekvens.
Emne: Piger, veninder, mobning.


46_indlaeg_50x50

Du har hovedrollen i dit liv

Grundbog i forumspil.

Bogens mange konkrete forslag til øvelser gør den anvendelig i pædagogisk arbejde med at bevidstgøre børn, unge og voksne om deres muligheder for at styre deres eget liv, så de ikke bliver ofre for gruppepres, lav selvfølelse osv. Metoden kan anvendes af lærere til elever på alle klassetrin, fritidspædagoger, drama- og teaterpædagoger og alle, der beskæftiger sig med personlighedsudviklende arbejde.

www.bibliotek.dk Søg »Du har hovedrollen i dit liv« Katrin Byreus, Forlaget Drama, 1995


4-9_02

Dit liv- dit valg

Ideer og inspiration til den kriminalpræventive undervisning på mellemtrinnet udarbejdet af Det Kriminalpræventive Råd.

Omhandler identitet, levevilkår, livsstil, valg og konsekvenser. Lærervejledning og kopiark følger til undervisningen

www.dkr.dk/materialer/tidlig-forebyggelse/dit-liv-dit-valg/


46_indlaeg_50x50

 

 

 

Børns vilkår

Børns Vilkår har opgaver, der henvender sig til undervisningsbrug fra 4. klasse og opefter.

www.bornsvilkar.dk  Søg »skoleopgaver«


4-9_02

Selvværdsspejlet

Selvværdsspejlet er en metode, som sætter fokus på elevernes selvoplevelse og selvværd.

www.sammenmodmobning.dk


0-9

Ønskerunden

Ønskerunden er en metode, hvorigennem eleverne lærer at bede om og modtage ønske om ændringer i adfærd på en konstruktiv og positiv måde.

www.sammenmodmobning.dk


4-9_02

Ud med sproget

Ud med sproget sætter fokus på kommunikation og sprog gennem eksempler fra hverdagen.

Metoden tager udgangspunkt i ligeværdig kommunikation, hvor begge parter skal have plads og lov
til at udtrykke egne behov og følelser.
www.sammenmodmobning.dk


4-9_02

Konflikter løser vi selv!

 Lærer- og elevmateriale til undervisning i konfliktløsning efter mediationsmetoden.

Undervisningsforløb med lektionsplan, program, formålsbeskrivelser og forbrug af materiale og forberedelse til lærerne. Konkrete øvelser og opgaver til eleverne fra 3. – 9. klassetrin. Til materialet hører en instruktionsfilm til lærere og andre, der arbejder med børn og unge og konfliktløsning.

www.bibliotek.dk Søg »Konflikter løser vi selv«

Hans Boserup og Susse Humle, Dansk Forening for Mediation og Dansk Forligsnævn, 1996

https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis:21621609


4-9_02

Respekt

 

act RESPEKT er et undervisningsmateriale fra Røde Kors, der tager livtag med nogle af de svære problemstillinger og dilemmaer som børn og unge møder i deres hverdag.

Materialet består af tekster og billeder, som i øjenhøjde med eleverne, formidler historier og fakta om det at respektere og blive respekteret. Men også, hvad der sker, hvis mennesker ikke respekterer hinanden. Røde Kors lægger op til, at materialet kan bruges i en emneuge, men det kan sagtens bruges i uddrag og i andre sammenhænge.

Materialet består af:

Elevmagasin  og lærervejledning (pdf) samt et temasite (online)

www.rodekors.dk Søg skole, find materialer, fordomme og forskelle


4-9_02

God mobilstil

 

 Med computerspillet »Go’ mobilstil« får eleverne og lærerne et værktøj til at tage stilling til og diskutere en række dilemmaer, som sætter fokus på problemer med brug af mobiltelefonen i timerne, mobilmobning og henvendelse fra fremmede.

gomobilstil.verticportals.com


46_indlaeg_50x50

Børns Vilkår

 

Her ligger opgaver og undervisningsforløb, der henvender sig til undervisningsbrug fra 4. klasse og opefter.

Emnerne omhandler bl.a. børns brug af digitale medier, Hvad vil det sige at være multikulturel, trivsel i skolen o.s.v.

www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten/Undervisningsmateriale


4-9_02

Øvelse gør mester

 

Øvelse gør mester handler om jævnbyrdig samtale i rundkreds.

Indgangen er en leg eller en øvelse, der har fokus på en bestemt kompetence. Det kan være samarbejde, konfliktløsning, kommunikation eller lignende.
www.sammenmodmobning.dk


46_indlaeg_50x50

Diskussion eller dialog

 

Diskussion eller dialog er en metode til at gøre eleverne bevidste om principperne for konstruktiv kommunikation.

www.sammenmodmobning.dk


46_indlaeg_50x50

Børns rettigheder

 

Bog om grundprincipperne i Børnekonventionen, skrevet så de også kan forstås af mindre børn.

Thomas Winding: »Samtaler med Mester«. Har børn ret til noget?

www.boerneret.nu


03_indlaeg_50x50

 

Men jeg kan så meget andet

 

En elevbog om stærke følelser, om identitet, selvværd, håndtering af følelser, dilemmaer m.m.

En række meget forskellige tekster og oplæg til procesorienteret arbejde i 3. til 5. klasse.

Kirsten Borberg, Undervisningsministeriet m.fl., 1995
www.bibliotek.dk  Søg »Men jeg kan så meget andet«


0-6

Maleværksted

 

Eleverne laver små malerier med “mobbescener”.

Billederne og temaerne omkring dem, kan efterfølgende drøftes i fx danskundervisningen.


03_indlaeg_50x50

Litteratur og film, 3. klasse

Vellev, Helle: Oskar og Laura.
Emne: Stjæle, tyveri, mobning.

Hansen, Hans Chr.: Alex i dødens hule.
Emne: Film, vold.

Schmidt, Aase: Pigen i træet.
Emne: Mobning, flytte, ensomhed.

Haller, Bent: Kevin Kujon og andre fortællinger.
Emne: Børn, følelser, magisk realisme.

Lassen, Linda: Havet nyser.
Emne: Flytte, venner, Grønland.

Oscar, K.: Benni Båt
Emne: Drenge, mobning, boksning, venner.

Hansen, Hans Chr.: Lillebror-banden.
Emne: Skolen, mobning, konflikter, racisme, løgne.

Film. Bergqvist, Gisela: Sandhed eller konsekvens.
Emne: Piger, veninder, mobning.

Mølvang, Kirsten Mørk: Tim, Troels og Tisse-Jan i fare.
Emne: Mobning, venskab

Mogensen, Karsten S.: Sigurd og en barsk bølle.
Emne: Drilleri, mobning.

Birkeland, Thøger: Tudefjæs.
Emne: Skolen, mobning.

Himmelstrup, Kaj: Rotter i øret. (Findes også i lærerens bog)
Emne: Drilleri, mobning, skolen, venskab.

Reuter, Bjarne: En som Hodder.
Emne: Anderledes, udenfor, ensomhed, fantasi, far-søn forhold, skolen, mobning.

DVD. Reuter, Bjarne/August, Bille: Busters verden.
Emne: Trylleri, mobning, drenge, skolen.

DVD. Rafn, Torbjørn: Pusling.
Emne: Piger, mobning, magtkamp.

DVD. Lund Kirkegard, Ole: Gummitarzan.
Emne: Drenge, ensomhed, mobning, superstærk.

www.cfu.dk 


03_indlaeg_50x50

 

 

Film og litteratur, 2. klasse

Vellev, Helle: Oskar og Laura.
Emne: Stjæle, tyveri, mobning.

Nielsen, Bent: Fra Aske til ild.
Emne: Mobning, drilleri, familien, brande.

Hansen, Hans Chr.: Lillebror-banden.
Emne: Skolen, mobning, konflikter, racisme, løgne.

Nissen, Sisse m.fl.: Skimmer i skole.
Emne: Mobning.

Hansen, Marie: Nina tager mod til sig.
Emne: Skolen, mobning, drilleri.
Lyhne, Mogens: Faruk og Ayse er –
Emne: Skolen, kærester, mobning

Nielsen, Bent B.: Finn og Fidusen.
Emne: Mobning, Venskab

Mogensen, Karsten S.: Sigurd og en barsk bølle.
Emne: Drilleri, mobning.

DVD. Lund Kirkegard, Ole: Gummitarzan.
Emne: Drenge, ensomhed, mobning, superstærk.

DVD. Reuter, Bjarne/August, Bille: Busters verden.
Emne: Trylleri, mobning, drenge, skolen.

www.cfu.dk


03_indlaeg_50x50

Tegne, male og se på billeder

 

Tegning, maling og samtaler om billeder om emner som venskab, drilleri, mobning, at være anderledes m.m.


0-6

 

Konflikttrappen

 

Konflikttrappen kan i skolesammenhæng bruges til at bevidstgøre eleverne om en konflikts forskellige faser.

Dermed styrkes elevernes evne til konstruktivt at håndtere de konflikter, de selv er i, eller potentielt vil blive en del af.

www.sammenmodmobning.dk


03_indlaeg_50x50

 

Girafsprog

 

 Girafsprog er en metode, der sætter fokus på sprog og kommunikation i forbindelse med konflikters op- og nedtrapning.

www.sammenmodmobning.dk


03_indlaeg_50x50

Tre er en for mange

 

Tekster til danskundervisning og det kriminalpræventive arbejde på de yngste klassetrin.

Bogens temaer er venskaber, mobning, hjælpsomhed og løgne. Der medfølger opgaveark og bogen indeholder tekster til både højtlæsning og selvstændig læsning.

Kirsten Mølvang og Per Straarup Søndergård, Krogs Forlag, 2007
www.folkeskolen.dk Søg ”Tre er en for mange”


03_indlaeg_50x50

Chat

 

Udvalgte undervisningsforløb og materialer til viden om færden på nettet.

Sikkerchat.dk

Sitet giver oplysning og hjælp til både børn, unge og voksne om sikkerhed, når børn og unge chatter på internet og mobil. Tre hjemmesider med SMART-råd, interaktive spil og tests, masser af historier fra den virkelige verden, debatforum m.m.

Til forældre og lærere er der oplysning, dialogredskaber og undervisningsmaterialer. Her kan findes inspirationskatalog til holdningsbearbejdning i både skole og klub. Ex. “Avisprojekt”, “Det digitale landkort”, “Slang ordbogen” og “Ridder tema”
Endvidere findes en god guide til, hvorledes man kan handle i konkrete situationer, når noget er gået galt, samt en gennemgang af den gældende lovgivning ift. krænkelser, chikane, trusler, persondata, upload af billeder, webcam etc.

Sitet kan bruges til både selvstændig gennemgang og lærerstyret gruppearbejde og er målrettet både indskoling, mellemtrin og udskoling.

Se mere: http://www.sikkerchat.dk

Lommefilmprojekt

Undervisningsforløb, hvor eleverne skal producere lommefilm om sikker chat og SMS med programmet MovieMaker. Hver gruppe får en lille historie, der handler om, hvordan man bruger chat og og SMS på en sikker måde. Alle historierne er beskrevet med handling og en tidsbegrænsning, så det er nemt at gå til for eleverne. Filmene kan danne rammen om en forældreaften om Sikker Chat.

Film 1: To veninder taler om, hvordan det er mest sikkert at mødes med en, man har chattet med.
Film 2: Der skal produceres en film om spam, der tager udgangspunkt i en række gode råd.
Film 3: Der skal produceres en film om en dreng, der får konfiskeret sin computer af politiet og idømmes en stor bøde. Filmen handler om copyright.
Film 4: Skal man lægge private oplysninger i sin chatprofil?
Film 5: Filmen skal handle om, hvad man gør med falske chatprofiler.
Film 6: Kan man skrive, hvad man har lyst til – bare fordi det er SMS?
Film 7: Filmen skal handle om en pige, der bliver holdt uden for af sine kamerater, der ikke vil have hende med i en chat på MSN.
Film 8: Nogle piger vil sende en venindes billede til nogle drenge. Pigen siger: “Nej”, men veninderne gør det alligevel.

Se mere: Klik her

Go mobil stil!

Spillet er målrettet børn i 4. – 5. klasse og inddrager børnene aktivt i de forskellige valg, der træffes i brug af mobilen, fx:
– mobilsamtaler og hensyn til andre
– mobning på mobilen
– Hvem er det fornuftigt at give sit moilnummer til, og hvem er det ikke?
– Hvad gør man, når man får en besked fra en fremmed?

gomobilstil.verticportals.com

“Værdikortspillet”

Kortspillet er velegnet til at fremme diskussion og udveksling af deltagernes egne erfaringer og holdninger vedr. børn og unges brug af nettet. Værdikortspillet kan anvendes af forældre, lærere, pædagoger eller medlemmer af bestyrelsen i skole og klub. Værdikortspillet er en pdf-fil med 48 kort lige til at klippe ud.

Download værdikortspillet: klik her

Cyberhus

På cyberhus kan der chattes med chateksperter om problemstillinger fra klassens online liv. Cyperhus tilbyder undervisningsfoløb for både 5.- 6. klasses elever og deres forældre. Kontakt cyperhusskolen.

Se mere: www.cyberhus.dk


4-9_02

 

Ugens ord eller emne

 

Ugens ord eller emne

Inden ordet introduceres for klassen, kan læreren tage kontakt til forældrene fx via forældreintra, og få respons på hvordan familien anvender ordet derhjemme. Emnerne kan fx være kammeratskab, legekammerater, venskab, at vente på hinanden.


03_indlaeg_50x50