Seksualundervisning

Her er anbefalinger jævnfør sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker.
Temaerne er seksualundervisning, mental og fysisk sundhed

Tune Ind- og mærk efter

Kort og godt om Tune Ind.
Med Tune Ind forsøger DKR at forebygge seksuelle overgreb blandt unge ved at guide dem til at forstå,
værdsætte og mestre samtykkebaseret sex.

De unge vil gerne tune ind på hinanden, men de taler ikke naturligt om samtykke og hvordan man tuner
ind på hinanden seksuelt. Det er svært at finde og tolke grænser og signaler i en gensidig proces, hvor et
ja hen ad vejen kan blive til et nej – særligt i en periode i livet, hvor man er ved at forme sin identitet.
Kampagnen forsøger at give de unge et rum til at reflektere og tale med vennerne om, hvordan man
egentlig tuner ind på hinanden seksuelt og læser hinandens signaler – for hvordan ved man egentlig at
den anden gerne vil det samme som en selv, og hvordan sikrer man sig, at man ikke overskrider egne eller
andres grænser? DKR vil inspirere de unge til dialog gennem en positiv framing frem for med løftet pegefinger
at opstille retningslinjer. Læs mere om hvad pakken indeholder her:

https://dkr.dk/tuneind/

Grænser på skoleskemaet

  Temaet for Uge Sex 2019 er Grænser. På sex og samfunds portal finder du forløb, som matcher dine krav til klassetrin, tidsforbrug, fag, emner samt færdigheds- og vidensområder.

Uge Sex 2019 stiller skarpt på grænser og gensidig respekt i forhold til køn, krop og seksualitet.

 

Hvor går min grænse? Og hvordan mærker jeg andres? Når det d. 4. februar 2019 ringer ind til årets Uge Sex, er der fokus på grænser – og på, hvordan man udvikler kompetencer til at mærke egne og andres grænser og respektere dem.

Når Uge Sex åbnes landet over får elever på alle grundskolens klassetrin mulighed for at undersøge og diskutere grænser og grænseoverskridelser i forhold til krop, køn og seksualitet. De kommer både til at reflektere over, hvordan det kan være positivt at udfordre ens egne grænser, for eksempel i forhold til at tage initiativ til et kys. Men der vil også være fokus på, hvad man kan gøre, hvis man har overskredet egne eller andres grænser, eller ser andre få overskredet deres

https://www.underviserportal.dk/grundskole/uge-sex-i-grundskolen/arets-tema-graenser/

 

Digital superkarma

Digital Superkarma er et undervisningsmateriale om digital dannelse og trivsel på de sociale medier, målrettet udskolingen.

Det består af trivselsmålinger, elevtekster og øvelser, et etisk kodeks, udarbejdelse af klassens egne online trivselsregler samt en gruppeøvelse, hvor I kan øve jer på at bruge det etiske kodeks og klassens online trivselsregler.

Digital Superkarma er støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler.
Materialet er udarbejdet med mobbe- og trivselsfaglig bistand fra mobbeforsker Stine Kaplan Jørgensen og didaktisk bistand fra udskolingslærer Rikke Christine Stobbe.

7-9_unge_2017

Har du været nøgen på nettet ?

Er der sket noget på nettet du fortryder, eller har du brug for at hjælpe en , der har oplevet “noget” på nettet? Hvis dette “noget” handler om nøgenhed eller noget seksuelt, synes du måske, at det er mere alvorligt end andre ting du normalt oplever på nettet.

Red Barnet, Center for digital pædagogik og Medierådet giver i linket nedenfor gode råd om hvad du kan gøre.

http://www.sikkerchat.dk/Files/Billeder/noegen%20paa%20nettet.pdf


unge_indlaeg_50x50

Sexlinien for Unge

 Sexlinien for Unge er Danmarks ældste og største informations- og rådgivningsportal om sex, køn, prævention, følelser, seksualitet, kærlighed, seksuelle rettigheder, krop og sexsygdomme.

Sexlinien for Unge henvender sig til unge mellem 12 og 25 år og tilbyder anonym rådgivning via telefon, chat og brevkasse. sexlinjen drives af Sex og Samfund.

Hvis du har et spørgsmål, kan du:

  • Se film, læse artikler, tage quizzer på sexlinien.dk
  • Skrive dit spørgsmål i brevkassen
  • Chatte anonymt med en af rådgiverne mandag til fredag mellem kl. 15 og 19 på sexlinien.dk/chat
  • Ringe til Sexlinien mandag til fredag kl. 15-19 på 70 20 22 66. Det er anonymt og koster almindelig telefontakst

http://www.sexlinien.dk/


unge_indlaeg_50x50

Sexikon

Sex og Samfunds leksikon om sex og seksualitet

Her kan du finde svar på alle mulige spørgsmål omkring sex og seksualitet. Leksikonnet er tænkt som en del af et materiale til brug i seksualundervisningen i 7-9 klasse.

 

http://www.sexfordig.dk/sexikon/abc/


7-9_unge_2017

Seksualundervisning- film og litteratur

Fridas første gang

8.-10. klasse
“Fridas første gang” er en kortfilm, der handler om kærlighed, seksualitet og identitet.
Det er en film om to flotte og selvbevidste piger. De ved, hvad de vil, og de har modet til at gennemføre det.
Filmen indgår i temapakken “Seksualundervisning” fra Det Danske Filminstitut.

Charlotte Sachs Baastrup 1997

 

Har du lyst? – en sexguide for unge

7. – 10. kl
Har du lyst?” handler om unge og sex. Den sætter fokus på emner som fx pubertet, onani, den første gang, sexsygdomme, prævention, grænser, porno og homoseksualitet. Bogen er skrevet i tæt dialog med en gruppe unge, hvis erfaringer er flettet ind undervejs i den faglige tekst. Der kan gratis downloades en lærervejledning med arbejds- og diskussionsopgaver og aktivitetsforslag til bogens forskellige temaer.

Per Straarup Søndergaard, Ungdomsringen
2008

 

Klar parat start

8. – 9. klasse.  Ulla Rode og Carina Skovmøller
2006 (4. udg.)
Download eller bestil bogen.
Kys & Bolle – om følelser, kærlighed og sex.

7. – 10. klasse.
Fra bogens bagside:
“Kys & Bolle” handler om de første erfaringer med forelskelse, kærlighed og sex. Vægten er lagt på følelserne og handlekompetencen. Bogen indeholder også øvelser og opgaver, som kan bruges, når de unge vil træne sig i fx kropsbevidsthed, grænsesætning og kommunikation om ømtålelige emner.
Til bogen hører fire videoprogrammer á 25 min, hvor en lang række unge fortæller om deres følelser og alleførste erfaringer med forelskelse, kærlighed og sex.

Janne Hejgaard
Alinea 2000

 

Kærlighed – en undervisningsavis

Fra 6. klasse
Avisen kan købes i klassesæt og kan indgå som basismateriale – eller som et supplement – i forbindelse med seksualundervisning eller et tema i fx kristendom, dansk eller samfundsfag.
Til avisen findes en web-adresse med ideer til elevernes projektarbejde.
Find www.undervisningsavisen.dk.

Politiken og Gyldendal
2004

 

Køn – om piger, drenge, kvinder og mænd

Fra 8. klasse
Fra bogens bagside:
Kønnet bærer vi indeni og udenpå. Alligevel er det svært at snakke om. Kønsdebatter forbindes hurtigt med ligestillingskrig. Og hvem gider den? Resultatet er, at megen viden – og dermed mange erkendelser – ligger øde hen. Det er derfor svært for den enkelte at gennemskue, hvordan de to køn hele tiden udvikler sig i samspil med hinanden, det samfund og den tid, de lever i.
Bogen er den første store tværfaglige lærebog om køn til folkeskolen baseret på nyere forskning og er således et godt redskab for den, der vil dykke dybere ned i, hvordan – og hvorfor – kønnet spiller en rolle for mennesker og samfund.

Bente Schwartz
Kroghs Forlag a/s 1997

 

Mig & sex & dig 1 – Kroppen

Fra 7. klasse
Fra bogens bagsinde:
Pubertet betyder store forandringer i krop, sind og følelser. At ændre sig fra barn til voksen betyder også at blive mødet med nye forventninger fra det omgivende samfund. Både drenge og piger bliver udfordret på deres kønsrolle, sociale kompetencer og værdier.
“Mig & sex & dig 1” handler mest om det, der foregår helt fysisk, inde i og uden på kroppen.
Til bogen hører lærervejledningen “Dygtig til sex. Til læreren om seksualundervisning”.

Janne Hejgaard
Forlaget Modtryk 2003

 

Mig & sex & dig 2 – Kærligheden

Fra 7. klasse
Fra bogens bagside:
Pubertet betyder store forandringer i krop, sind og følelser. At ændre sig fra barn til ung betyder også at blive mødt med nye forventninger fra fra det omgivende samfund. Både drenge og piger bliver udfordret på deres kønsrolle, sociale kompetencer og værdier.
“Mig & sex & dig 2” handler om følelserne, den seksuelle lyst, kønsrollemønsteret og alle de personlige kompetencer, man helst skal besidde for at få mest mulig fornøjelse af det, som kroppen kan.
Til bogen hører lærervejledningen “Dygtig til sex. Til læreren om sexualundervisning”.Janne Hejgaard
Forlaget Modtryk 2003

 

På vej til voksen

– et undervisningsmateriale til seksualundervisning af unge
Grundskolen og specialundervisning.
Materialet består af en undervisningsvejledning på 96 sider, 31 plancher med 75 fotos og 33 plancher med over 100 illustrationer.
Undervisningsvejledningen er tilrettelagt for forældre, pædagoger, lærere, og andre hjælpepersoner og indeholder rammer, strategier, metodeanvisninger og forslag til øvelser.

Anette Løwert & Karsten Løt
Karsten Løt 2003

 

Ung kærlighed – Nyttig og nænsom viden om krop og sex

Fra bogens bagside:
“Ung kærlighed – nyttig og nænsom viden om krop og sex” er en bog til seksualundervisning, der først og fremmest er beregnet til nye danskere på folkeskolens ældste klassetrin. Den vil med fordel også kunne anvendes til ældre unge. Bogen indeholder relevant faktuel viden om krop og sex, suppleret af historier, cases og brevkasseråd, der relaterer teorien til virkelighedens verden. Bogen er udstyret med en kort lærervejledning, der giver relevante bud på, hvordan man kan gribe undervisningen an uden at støde og lukke af for samtale.

Ann Mari Urwald
Forlaget LM 2003
Målgruppe: 8. – 10. klasse

 

Fucking Åmål

Filmen handler om to piger, Agnes og Elin, som går i skole i den ubetydelige lille by Åmål. Elin er udadvendt og har mange venner, men er ikke tilfreds med sit liv. Agnes har derimod næsten ingen venner. Agnes er forelsket i Elin, men kan ikke finde en måde at vise det på. Elin deltager i Agnes’ fødselsdagsfest, hovedsageligt for at undgå en anden fest med folk hun gerne vil undgå. Elins storesøster, Jessica, som kommer med hende, udæsker hende til at kysse Agnes, hvilket hun gør. Elin opdager at hun også føler sig tiltrukket af Agnes men tør ikke indrømme det. I slutningen af filmen afslører de dog deres følelser for hinanden, da de bogstavelig talt kommer ud af et lagerrum for at tale ud om deres forhold til hele skolen.

Jonas Moodysson, 1998
Svensk spillefilm

Undervisningsmateriale og mere information om filmen fra Det Danske Filminstitut.

 

 

Homoseksualitet og identitet

Temapakke fra Det Danske Filminstitut
8.-10. klasse
Materialet sætter fokus på homoseksualitet og de problemer, man navnlig som ung kan løbe ind i omkring identitet, kammeratskab, forventninger m.m. Med udgangspunkt i de fire film lægger materialet især op til diskussioner i klassen, men der er også inspiration til mere konkrete, individuelle opgaver.
Det går nok over (74 min., Sverige, 2003, instruktør: Cecilia Neant-Falk)
Aimée & Jaguar (125 min., Tyskland, 1999, instruktør: Max Färberböck)
Love Story Berlin 1942 (47 min., Storbritannien, 1999)
Beautiful Thing (90 min., Storbritannien, 1996, instruktør: Hettie MacDonald)
Find gratis undervisningsmateriale til temapakken
Læs om brug af “Det går nok over” i undervisningen

 

Kærester

Temapakke fra Det Danske Filminstitut
2.- 9. klasse
Temaet i denne filmpakke er kærester, og de seks valgte film kredser forsigtigt om emnet eller sætter det direkte i fokus. Alle filmene handler om interessen for det andet køn og om de første famlende trin ind i voksenverdenen. Om at turde tage skridtet og finde en kæreste, selv om det kan gøre ondt, og man kan blive svigtet.

Bror min bror (2. – 5. kl., 19 min., Danmark, 1999, instruktør: Henrik Ruben Genz)
Ogginokken (3. – 7. kl., 43 min., Danmark, 1997, instruktør: Jesper Westerlin Nielsen)
Fra Barbie til babe ( 4. – 8. kl., 54 min., Danmark, 2003, instruktører: Louise Detlefsen & Louise Kjeldsen)
Drengene fra Ølsemagle (4. – 8. kl., 45 min., Danmark, 1999, instruktør: Anders Gustafsson)
Tøser + drengerøve (5. – 9. kl., 64 min., Danmark, 1998, instruktør: Aage Rais)
First Love (5. – 10. kl., 25 min., Danmark, 2002, instruktør: Judith Lansade)
Find gratis undervisningsmateriale

 

Kærlighed og sex

Temapakke fra Det danske filminstitut

Det danske filminstitut har forskellige temapakker, som man kan købe. Disse fire film hér lægger fint op til gode snakke med eleverne om det følsomme univers, hvor vi både inddrages i drengenes og pigernes verden. Filmene giver en god mulighed til at bryde isen og åbne op for en fælles snak og diskussion, idet man som en start kan tage udgangspunkt i filmenes personer.
Drengene efter pigerne (5. – 9. kl., 25 minutter, Holland, Instruktion: Menna Laura Meijer)
Fucking 14 (5. – 9 kl., 24 minutter, 2005, instruktør: Christina Rosendahl)
First love (5. – 10. kl., 25 minutter, 2002, instruktør: Judith Lansade)
Sex – en brugsanvisning for unge (5. – 10. kl., 18 minutter, 1987, instruktør: Liller Møller)

 

Sex på spil – fakta om unge, prævention og sexsygdomme

7. – 10. klasse.

Fra indledningen:
“Sex på spil” er udviklet med det formål at introducere alternative metoder i seksualundervisningen. Spillet kombinerer konkurrence, humor og læring i en dyst om viden om unges adfærd, prævention og seksualitet. Spillet er et letgængeligt arbejdsredskab, der giver læreren nye undervisningsmuligheder.
Udgivet af Bornholms Amt, Frederiksberg Kommune, Fyns Amt, Storstrøms Amt, Viborg Amt, Århus Amt og Sex & Samfund, 2002 (revideret november 2007).
“Sex på Spil” kan downloades i pdf-format.


0-9

Litteratur til seksualundervisning

Den lille bog om tissemanden

Spiller størrelsen nogen rolle?
Er det farligt at onanere?
Hvorfor får man hår omkring kønsdelene?
Jeg får rejsning i skolen. Er det normalt?
Hvorfor snakker man aldrig om tissemanden?
Denne bog giver svar på disse og mange andre spørgsmål

Dan Höjer og Gunilla Kvarnström,  Oversat fra svensk af Peter H. Petersen i 2007 Klematis
Målgruppe: 4. – 7. klasse

 

Den lille bog om tissekoner

Kan piger også få erektion?
Er det farligt at onanere?
Hvad er G-punktet for noget?
Hvad er normalt omkring menstruation?
Hvorfor er tissekoner hemmelige?
Denne bog giver svar på disse og mange andre spørgsmål

Dan Höjer og Gunilla Kvarnström Oversat fra svensk af Peter H. Petersen i 2007 Klematis
Målgruppe: 4. – 7. klasse

4-9_02