Trivselsfremme

Her finder du inspiration til de enkelte fag.

Det er endnu ikke alle fag der er indeholdt på siden

Social Star – gratis undervisningsmateriale

 

Skjult reklame og kommerciel kommunikation på sociale medier er svære at gennemskue for børn og unge. Social Star skal gøre de unge mere kildekritiske på sociale medier og dermed til bedre forbrugere.

Undersøgelser fra Ekspertudvalget for børn, unge og markedsføring viser, at:
•75 % af danske 9-16 årige har en profil på et socialt medie
•De 11-13 årige forholder sig meget ukritiske overfor dem, de følger på Youtube og Instagram
•De reflekterer ikke over, at brugerindlæg i blogs, anmeldelser mv. kan være betalt og siger fx: “Jeg synes ikke det er reklame. Follow – det er ligesom at følge, hvad de gør, og hvad de ser, ligesom at følge dem som personer. Det er ikke reklame at følge den her person.”

Målet med ”Social Star” er at give dansklærere i folkeskolens 5. – 7. klasse redskaberne til at lære de unge at identificere de nye former for kommerciel kommunikation på sociale medier. Det gælder særligt den form for kommunikation eller reklame, der er blandet med indhold fra brugerne selv, fx hvor en kendt eller en blogger roser et bestemt produkt.

Ekspertudvalget for børn, unge og markedsføring

Projektet er et initiativ fra Ekspertudvalget for børn, unge og markedsføring. Fra afrapporteringen fremgår det at: ”Formålet med Social Star er gennem et webbaseret, interaktivt undervisningsmateriale at lære børn og unge om den kommercielle intention i social og engagerende kommunikation og give dem en forståelse af deres egen værdi i et marked.”

Det er således ambitionen med projektet at give børn og unge redskaberne til en kritisk distance til kommerciel kommunikation på sociale medier.

 

Undervisningsforløbet er gratis at bruge, og du behøver ikke være ekspert i sociale medier for at undervise i det. Undervejs i forløbet er der lærervejledninger, som ikke er tilgængelige for eleverne.

Hele forløbet varer ca. 20 lektioner og strækker sig over 3 uger i danskundervisningen.

Forløbet er udarbejdet, så det bygger på de forenklede fælles mål for Dansk og arbejder med alle fire elevpositioner fra det tværgående emne “it og medier”.

Undervisningsmaterialet er blevet opdateret, så det fra skoleåret 2018-2019 også indeholder materiale om online fælder. Derudover vil materialet fra skoleåret 2018-2019 også inddrage markedsføring på Instagram Stories og Snapchat.

https://www.kfst.dk/socialstar


Gå op i røg.

 

7-9_foraeldre_unge_2017

Undervisningsmateriale om flertalsmisforståelser og rygning.

Kræftens Bekæmpelse har et mål om, at ingen børn og unge skal begynde at ryge. At undervise elever i emnet rygning kan hjælpe dem til at vælge rygning fra.

Med Gå op i Røg lærer eleverne at identificere mekanismer, der har betydning for deres egne og andres valg i dagligdagen, og de træner deres egne evner til at træffe beslutninger. Eleverne lærer at forklare rygningens konsekvenser både for dem selv, for andre og for miljøet, og de vil kunne genkende, skelne i mellem og fortolke de metoder, som tobaksindustrien, politikere og andre aktører bruger til at påvirke folks adfærd og holdning til rygning. Eleverne vil skulle anvende deres nye viden til at argumentere enten for eller imod tobak.

Kræftens bekæmpelse, flertalsmisforståelser og rygning

 

Digital superkarma

Digital Superkarma er et undervisningsmateriale om digital dannelse og trivsel på de sociale medier, målrettet udskolingen.

Det består af trivselsmålinger, elevtekster og øvelser, et etisk kodeks, udarbejdelse af klassens egne online trivselsregler samt en gruppeøvelse, hvor I kan øve jer på at bruge det etiske kodeks og klassens online trivselsregler.

Digital Superkarma er støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler.
Materialet er udarbejdet med mobbe- og trivselsfaglig bistand fra mobbeforsker Stine Kaplan Jørgensen og didaktisk bistand fra udskolingslærer Rikke Christine Stobbe.

7-9_unge_2017

Alle har ret til et liv uden kontrol og pres.

Føler du dig presset, truet eller kontrolleret af din familie? Står du med problemer, der har med din families ære at gøre? Etnisk Ung tilbyder professionel, anonym rådgivning til unge med etnisk minoritetsbaggrund.

https://www.etniskung.dk/For-unge/


 

Voldsomme forhold

7-9_foraeldre_unge_2017


Hotline til unge der oplever at være i et voldsomt forhold
Vold handler ikke kun om at blive slået af sin kæreste. Hvis din kæreste tjekker dine sms’er eller truer og gør dig bange, er det også vold, og det er aldrig okay.
Læs mere her:

Mobning

Alle for en mod mobning
Siden her er en vigtig del af indsatsen mod mobning. Her kan du finde viden om mobning, gode råd, undervisningsforløb, inspiration, fakta og akut-hjælp, hvis mobning er en realitet. Du kan også læse pixieudgaver af anbefalingerne i aktionsplanen til henholdsvis dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser. Du kan både downloade aktionsplanen og pixieudgaver her på siden.
Hjemmesiden opdateres løbende med mere information og materiale.
På siden kan du også læse en række OL-atleters syn på mobning. De fungerer som ambassadører for alle for en mod mobning og bakker op om indsatsen for at stoppe mobning gennem en facebookside, som også er en fast del af indsatsen

http://www.alleforenmodmobning.dk/


 

 

 

 

Skilsmisse

 

Det gør ondt på børn, når forældrene går fra hinanden. Men selvom det er forvirrende og hårdt for alle, kan det lade sig gøre at være i skilsmissen på en god måde.

Børns vilkårs side kommer med gode råd til børn, forældre og professionelle:

https://bornsvilkar.dk/fokus/skilsmisse/skilsmisse 

og under “Unge” på dette site kan du få gode råd:

http://www.trivselshaandbogen.dk/skilsmisse-2/

På:

https://www.fredensborg.dk/borger/familie-og-unge/kurser-for-foraeldre

kan du læse om Fredensborg kommunes løbende kurser til hjælp til samarbejde om børn efter skilsmisse (KIFF)


alle

 

 

 

Vær ikke bange for angsten.

Oplysnings- og læringsmateriale til forebyggelse af angst hos børn og unge, samt vigtig viden, så omgivelserne bliver bedre rustet til at spotte og hjælpe de børn og unge, der allerede har en angstlidelse.

 

Angstforeningens digitalt oplysnings- og læringsmateriale, der sætter fokus på angst hos børn og unge fra 11 – 17 år. Oplysningsmaterialet, der består af dokumentarfilm, debatoplæg, spændende læringsaktiviteter og viden om angstlidelser, kan benyttes gratis af børn, unge, forældre, fagpersoner og andre interesserede.

angstforeningen.dk/vaerikkebange/

Undervisningsmateriale – OM ALKOHOL

OM ALKOHOL er et tværfagligt undervisningsmateriale for elever i 7.-9. klasse. Materialet sætter fokus på en bred vifte af problemstillinger om unge og alkohol: livsstil, sundhed, misforståelser, reklamer, markedsføring mv. via fagtekster, avisartikler, film, quizzer, opgaver og forsøg.

Man kan arbejde med materialet i dansk, samfundsfag og sundheds- og seksualundervisning, kemi, fysik, matematik og biologi.

Materialet er udarbejdet af kræftens bekæmpelse i samarbejde med Trygfonden.
http://www.omalkohol.dk/


79_indlaeg_50x50

Fuld af Liv- Forældremøder om alkohol

DIT BARN – DIN ALKOHOLDNING er et inspirationsmateriale til forældremøder i 7.-9. klasse. Materialet informerer om, hvordan man som forælder har indflydelse på sit barns alkoholvaner og giver inspiration til at tage stilling, tale med sit barn om alkohol og lave aftaler enten individuelt eller på klasseniveau.

Over halvdelen af danske unge har prøvet at drikke som 14-årige. Det er derfor en god idé at tale om alkohol på forældremøder fra 7. klasse, men det er aldrig for sent at tage emnet op.
Inspirationsmaterialet består af en række elementer, som enten samlet eller særskilt kan benyttes af undervisere til forældremøder eller lignende, hvor unge og alkohol er på dagsordenen blandt forældre.
Materialet er udviklet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv.

https://www.fuldafliv.dk/

 

 


7-9_foraeldre

Har du været nøgen på nettet?

Materiale til børn og unge- både til handling og forebyggelse

I Center for Digital Pædagogiks online-rådgivning og på Red Barnets brevkasse kommer der flere og flere henvendelser om nøgenbilleder. Det er ikke nyt, at børn og unge eksperimenterer med deres identiteter, ved at tage udfordrende billeder af sig selv, men med de sociale mediers udbredelse bliver billederne hurtigere spredt til mange, og det gør konsekvenserne uoverskuelige.

Der kan være mange grunde til, at børn og unge sender intime billeder af sig selv. Det kan for eksempel være for at vise tillid til en kæreste, for at vise at man er modig, eller måske bare for at vise den nye bikini frem uden tanke på, at andre kan misbruge billedet.  Materialet giver konkrete værktøjer til børn og unge, der har oplevet, at intime billeder er blevet delt, men det kan også bruges til at forebygge.

Bestil gratis foldere eller download materialet.

Materialerne er lavet i et samarbejde mellem Red Barnet, Center for Digital Pædagogik og Medierådet for Børn og Unge. Det består af et lille hæfte ”Har du været Nøgen på Nettet?”, som kan bestilles gratis, og en mere uddybende online-version.

I hæfterne kan børn og unge hente konkret information om, hvor de kan få hjælp til at håndtere situationen og sikrer sig et godt digitalt rygte fremover.

Hent materialerne på Sikkerchat.dk

eller på Center for Digital Pædagogik cfdp.dk eller hos Medierådet for børn og unge www.medieraadet.dk


4-9_foraeldre

Digital mobning og krænkelse- Problemer på nettet

Regler og rettigheder på nettet-

Her kan du læse om, hvilke regler og love der findes om, hvad man må og ikke må på nettet.

Du kan blandt andet få gode råd om, hvad du kan gøre hvis du har været nøgen på nettet, er blevet mobbet online, eller har oplevet noget andet ubehageligt på nettet?

http://boerneportalen.dk/rettigheder/dit-liv-online/

 


4-6_7-9_foraeldre_unge_2017

Børns Vilkårs skoletjeneste

Børns Vilkårs SkoleTjeneste tilbyder oplæg og trivselsforløb i hele Danmark.

Oplæg til skolebørn, til forældre og til professionelle. I trivselsforløbet inddrages både børn, forældre og lærere i arbejdet mod mobning og for trivsel.

https://bornsvilkar.dk/radgivning/skoletjenesten/skole-tjenesten


alle

 

Fælles forældreaftaler om alkohol

Fælles forældreaftaler der omhandler alkohol går erfaringsmæssigt ofte i stykker i slutningen af 8. eller 9. klasse, da der er stor forskel på udviklingen og modenheden i den samlede klasse.

Det kan derfor anbefales, at forældre tager initiativ til at arrangere et »kaffemøde« med forældrene til ens barns kammerater og drøfte fælles retningslinjer ift. alkohol.


7-9_foraeldre

Forældrenetværket drøfter

Ingen alkohol når vores børn er sammen

Fokus på udsættelse af alkoholdebut, forældreaftaler, risikoadfærd og sociale overdrivelser.

De nye forældrenetværk

Hvordan skaber vi de bedste fælles rammer?

Blå mandag

Hvordan skal den foregå?


7-9_foraeldre

 

Ugens ord eller emne

 

 Påklædning, frisure, udseende. Gode og dårlig kammerater. Net-etikette, SMS-snak.

Hvad er forskellen på at snakke sammen, når man står over for hinanden og at sende en sms? Fordele og ulemper. Hvad er en god sms? Hvad er en dårlig sms? Hvordan virker en god sms på modtageren? Hvordan virker en dårlig sms på modtageren? Hvad er god telefonstil? Hvad er dårlig telefonstil? Hvordan er det sprog I bruger?


46_indlaeg_50x50

Litteratur for 5. klasse

Hallberg, Lin: Vennebogen.
Emne: Venskab, mobning, udenfor, forelskelse.

Hallberg, Lin: Bedste venner bogen.
Emne: Venskab, udenfor.

Hallberg, Lin: Svigtebogen.
Emne: Venskab, mobning, kultursammenstød, identitet.

Mølvang, Kirsten/Søndergaard Per S.: Så er festen slut Tobias – noveller.
Emne: Alkohol, rygning, tyveri, fester, kærester, mobning, stoffer.

Jensen, Jørn: Happy Slapping.
Emne: Vold, mobiltelefoner, Happy Slapping.

Haller, Bent: Kevin Kujon og andre fortællinger.
Emne: Børn, følelser, magisk realisme.

Lassen, Linda: Havet nyser.
Emne: Flytte, venner, Grønland.

Drama. Ottesen, Josefine: En fremmed fugl.
Emne: Eventyr, mobning, anderledes.

Reuter, Bjarne: En som Hodder.
Emne: Anderledes, udenfor, ensomhed, fantasi, far-sønforhold,
skolen, mobning.

Lyhne, Mogens: Unhappy slapping.
Unge, mobning, mobiltelefoner, happy slapping.

Himmelstrup, Kaj: Rotter i øret.
Emne: Drilleri, mobning, skolen, venskab.

DVD. Anders Mattesen: Terkel i knibe.
Emne: Mobning, drenge.

DVD. Rafn, Torbjørn: Pusling.
Emne: Piger, mobning, magtkamp.

Film. Bergqvist, Gisela: Sandhed eller konsekvens.
Emne: Piger, veninder, mobning.


46_indlaeg_50x50

Forumspil

Forumspil er en dramaform, der kan bruges til at reflektere over handlemuligheder i hverdagen.

Elever kan gennem forumspil spille sig igennem forskellige konflikter, krænkelser, svære situationer og dermed afprøve forskellige løsningsmodeller. Bogen angiver forskellige øvelser og råd til, hvordan denne interaktive dramametode bruges i hverdagen.

http://www.bibliotek.dk Søg »Forumspil«Augusto Boal med oversættelse af Jens Münster, DRAMA, 1995


4-9_02

Du har hovedrollen i dit liv

Grundbog i forumspil.

Bogens mange konkrete forslag til øvelser gør den anvendelig i pædagogisk arbejde med at bevidstgøre børn, unge og voksne om deres muligheder for at styre deres eget liv, så de ikke bliver ofre for gruppepres, lav selvfølelse osv. Metoden kan anvendes af lærere til elever på alle klassetrin, fritidspædagoger, drama- og teaterpædagoger og alle, der beskæftiger sig med personlighedsudviklende arbejde.

www.bibliotek.dk Søg »Du har hovedrollen i dit liv« Katrin Byreus, Forlaget Drama, 1995


4-9_02

Dit liv- dit valg

Ideer og inspiration til den kriminalpræventive undervisning på mellemtrinnet udarbejdet af Det Kriminalpræventive Råd.

Omhandler identitet, levevilkår, livsstil, valg og konsekvenser. Lærervejledning og kopiark følger til undervisningen

www.dkr.dk/materialer/tidlig-forebyggelse/dit-liv-dit-valg/


46_indlaeg_50x50

 

 

 

Børns vilkår

Børns Vilkår har opgaver, der henvender sig til undervisningsbrug fra 4. klasse og opefter.

www.bornsvilkar.dk  Søg »skoleopgaver«


4-9_02

Øvelse gør mester

 

Øvelse gør mester handler om jævnbyrdig samtale i rundkreds.

Indgangen er en leg eller en øvelse, der har fokus på en bestemt kompetence. Det kan være samarbejde, konfliktløsning, kommunikation eller lignende.
www.sammenmodmobning.dk


46_indlaeg_50x50

Ud med sproget

Ud med sproget sætter fokus på kommunikation og sprog gennem eksempler fra hverdagen.

Metoden tager udgangspunkt i ligeværdig kommunikation, hvor begge parter skal have plads og lov
til at udtrykke egne behov og følelser.
www.sammenmodmobning.dk


4-9_02

Konflikter løser vi selv!

 Lærer- og elevmateriale til undervisning i konfliktløsning efter mediationsmetoden.

Undervisningsforløb med lektionsplan, program, formålsbeskrivelser og forbrug af materiale og forberedelse til lærerne. Konkrete øvelser og opgaver til eleverne fra 3. – 9. klassetrin. Til materialet hører en instruktionsfilm til lærere og andre, der arbejder med børn og unge og konfliktløsning.

www.bibliotek.dk Søg »Konflikter løser vi selv«

Hans Boserup og Susse Humle, Dansk Forening for Mediation og Dansk Forligsnævn, 1996

https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis:21621609


4-9_02

God mobilstil

 

 Med computerspillet »Go’ mobilstil« får eleverne og lærerne et værktøj til at tage stilling til og diskutere en række dilemmaer, som sætter fokus på problemer med brug af mobiltelefonen i timerne, mobilmobning og henvendelse fra fremmede.

gomobilstil.verticportals.com


46_indlaeg_50x50

Diskussion eller dialog

 

Diskussion eller dialog er en metode til at gøre eleverne bevidste om principperne for konstruktiv kommunikation.

www.sammenmodmobning.dk


46_indlaeg_50x50

Men jeg kan så meget andet

 

En elevbog om stærke følelser, om identitet, selvværd, håndtering af følelser, dilemmaer m.m.

En række meget forskellige tekster og oplæg til procesorienteret arbejde i 3. til 5. klasse.

Kirsten Borberg, Undervisningsministeriet m.fl., 1995
www.bibliotek.dk  Søg »Men jeg kan så meget andet«


0-6

Maleværksted

 

Eleverne laver små malerier med “mobbescener”.

Billederne og temaerne omkring dem, kan efterfølgende drøftes i fx danskundervisningen.


03_indlaeg_50x50

Tegne, male og se på billeder

 

Tegning, maling og samtaler om billeder om emner som venskab, drilleri, mobning, at være anderledes m.m.


0-6

 

Grib konflikten

Lær om konstruktiv konflikthåndtering i skolen.

Håndbog med ideer, øvelser og baggrundsviden til at tackle de konflikter, som opstår mellem elever, lærere og forældre.

www.dkr.dk Søg »Grib konflikten«.


0-9

 

Forældres indflydelse på klassens trivsel

 

Forældrenetværket kan diskutere udsagnene:

“Hvad der sker i skolen er lærernes ansvar” og “Der er ingen som forældre, der kan påvirke trivslen i en klasse – endda uden at være til stede!”

Uddel folderen “Den usynlige klassekammerat ” om forældres indflydelse på klassens trivsel«

Kan downloades på: www.emu.dk  søg ” Den usynlige klassekammerat” eller

https://www.emu.dk/soegning/den%20usynlige%20klassekammerat

Invitér evt. en AKT lærer (adfærd, kontakt og trivsel) til at holde et oplæg om forældres indflydelse på trivslen i klassen.

Giv hinanden lov til at kontakte hinanden ved bekymring – Aftal retningslinjerne.


0-6_foraeldre

 

Venskabsklasser og vejledere

Ældre elever er venner/vejledere med/overfor yngre elever, i dagligdagen og ved fællesarrangementer, for at skabe et ansvarligt fællesskab blandt skolens elever.

www.sammenmodmobning.dk
www.dcum.dk


03_indlaeg_50x50

Konfliktmægling

alleunge_indlaeg_50x50

Fredensborg kommune har et konfliktmæglerkorps, bestående af kommunalt ansatte med baggrunde inden for arbejdet med unge.

Mæglerne er uddannet i konfliktmægling ved Center for Konfliktløsning. Mægling er en konflikthåndteringsmetode, hvor parterne i konflikt oplever sig hørt og respekteret, og hvor de hjælpes til at forbedre deres relationer, og tage ansvar for de konsekvenser, deres handlinger har haft.
Mægling er relevant, når tilliden er brudt, og når kontakten er negativ og frygt og fjendebilleder trives.
Det særlige ved mægling er, at det er en konfliktløsningsmetode, der baserer sig på, at parterne deltager frivilligt, og mæglingsmødet er fortroligt. Metoden går ud på, at en tredjeperson – en voksen der er uddannet mægler – hjælper parterne til selv at finde en løsning, som begge er tilfredse med.

Når det handler om mildere grader af vold og overgreb, går mæglingen i høj grad ud på at hjælpe parterne til at få en gensidig forståelse af, hvad der skete, og hvorfor det skete. Det er i mødet mellem de direkte involverede parter, at konflikten kan opløses. Mægleren hjælper dem respektfuldt til at få talt ud om det passerede og lave aftaler for fremtiden uden at blande sig eller moralisere. På den måde får parterne selv ansvaret for deres konflikt og for løsningen af den.

Værdien af mæglingsmødet er således, at de unge tager ansvar for deres handlinger og oplever konsekvenserne af dem. Dermed kan konfliktmægling som redskab medvirke til, at en situation ikke optrappes med eksempelvis vold, isolation eller mobning til følge, og herved kan en eventuel kriminel løbebane måske undgås.

Tilbuddet om mægling gælder i situationer hvor børn og unge er involveret, eller hvor konflikten handler om dem.

Koordineringen af mæglingerne varetages af SSP konsulent og konfliktmægler:

Lise Odgaard Christensen, loch@fredensborg.dk, 25421814


 

 

 

 

 

Viden om færden på nettet.

 

Udvalgte undervisningsforløb og materialer til viden om færden på nettet.

Sikkerchat.dk

Sitet giver oplysning og hjælp til både børn, unge og voksne om sikkerhed, når børn og unge chatter på internet og mobil. Tre hjemmesider med SMART-råd, interaktive spil og tests, masser af historier fra den virkelige verden, debatforum m.m.

Til forældre og lærere er der oplysning, dialogredskaber og undervisningsmaterialer. Her kan findes inspirationskatalog til holdningsbearbejdning i både skole og klub. Ex. “Avisprojekt”, “Det digitale landkort”, “Slang ordbogen” og “Ridder tema”
Endvidere findes en god guide til, hvorledes man kan handle i konkrete situationer, når noget er gået galt, samt en gennemgang af den gældende lovgivning ift. krænkelser, chikane, trusler, persondata, upload af billeder, webcam etc.

Sitet kan bruges til både selvstændig gennemgang og lærerstyret gruppearbejde og er målrettet både indskoling, mellemtrin og udskoling.

Se mere: http://www.sikkerchat.dk

 

Go mobil stil!

Spillet er målrettet børn i 4. – 5. klasse og inddrager børnene aktivt i de forskellige valg, der træffes i brug af mobilen, fx:
– mobilsamtaler og hensyn til andre
– mobning på mobilen
– Hvem er det fornuftigt at give sit moilnummer til, og hvem er det ikke?
– Hvad gør man, når man får en besked fra en fremmed?

gomobilstil.verticportals.com

Cyberhus

På cyberhus kan der chattes med chateksperter om problemstillinger fra klassens online liv. Cyperhus tilbyder undervisningsfoløb for både 5.- 6. klasses elever og deres forældre. Kontakt cyperhusskolen.

Se mere: www.cyberhus.dk


 

Social pejling

 

SSP tilbyder et forløb i Social Pejling for elever og deres forældre på 6. årgang inden for emnet forebyggelse af tobak og alkohol, med henblik på at mindske generel risikoadfærd.

Om Social Pejling

Mennesket har et fundamentalt behov for at høre sammen i fællesskaber. Behovet er så dybt, at vi ofte er parate til at opgive holdninger, meninger og værdier for at tilpasse os en gruppenorm. Især børn og unge har behov for at føle sig anerkendt og ønsket i den nære gruppe. På den baggrund pejler de efter andre børn og unge. De gør sig forestillinger om, hvordan andre tænker, mener og handler og forestiller sig ofte, at de andre udøver mere risikoadfærd (ryger, drikker alkohol, har tidligere seksuel debut m.v.), end de faktisk gør. Her er der tale om sociale overdrivelser. Flertalsmisforståelser opstår, når børn og unge tror, at de fleste af dem, de sammenligner sig med, mener eller gør bestemte ting, mens det i virkeligheden er de færreste. Disse forestillinger danner grundlag for den adfærd, børn og unge selv begiver sig ud i. Denne adfærd er derfor ofte mere risikoorienteret end det, de andre faktisk står for, og måske mere end de selv bryder sig om.

Når børn og unge, mere eller mindre bevidst, tilsidesætter viden og værdier i forsøget på at være som andre, har oplysningskampagner ikke den store effekt. Mere virkningsfuldt er det at gøre dem opmærksomme på, at deres forestillinger ikke altid stemmer overens med virkeligheden, og arbejde med at få et mere realistisk billede af deres kammerater. Dette vil i højere grad give børn og unge grundlag for og mod til at vælge handlinger ud fra egen overbevisning, meninger og værdier – og resultere i mindre grad af risikoadfærd i gruppen som helhed og hos den enkelte. Dette er den primære grundtanke bag social pejling, og evidensgrundlaget for at vælge undervisning i social pejling til at forebygge risikoadfærd.

 Der skal afsættes 2 x 45 minutter til undervisningen, som følges op af et forældrearrangement i samme uge eller senest den følgende uge.

SSP kan kontaktes på:

7256 2121, og mail

Bo Fabricius jbfa@fredensborg.dk

Lise Odgaard Christensen loch@fredensborg.dk


46_indlaeg_50x50