Trivselsfremme

Her finder du inspiration til de enkelte fag.

Det er endnu ikke alle fag der er indeholdt på siden

Digital superkarma

Digital Superkarma er et undervisningsmateriale om digital dannelse og trivsel på de sociale medier, målrettet udskolingen.

Det består af trivselsmålinger, elevtekster og øvelser, et etisk kodeks, udarbejdelse af klassens egne online trivselsregler samt en gruppeøvelse, hvor I kan øve jer på at bruge det etiske kodeks og klassens online trivselsregler.

Digital Superkarma er støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler.
Materialet er udarbejdet med mobbe- og trivselsfaglig bistand fra mobbeforsker Stine Kaplan Jørgensen og didaktisk bistand fra udskolingslærer Rikke Christine Stobbe.

7-9_unge_2017

Voldsomme forhold

7-9_foraeldre_unge_2017


Hotline til unge der oplever at være i et voldsomt forhold
Vold handler ikke kun om at blive slået af sin kæreste. Hvis din kæreste tjekker dine sms’er eller truer og gør dig bange, er det også vold, og det er aldrig okay.

Mobning

 

Alle for en mod mobning
Siden her er en vigtig del af indsatsen mod mobning. Her kan du finde viden om mobning, gode råd, undervisningsforløb, inspiration, fakta og akut-hjælp, hvis mobning er en realitet. Du kan også læse pixieudgaver af anbefalingerne i aktionsplanen til henholdsvis dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser. Du kan både downloade aktionsplanen og pixieudgaver her på siden.
Hjemmesiden opdateres løbende med mere information og materiale.
På siden kan du også læse en række OL-atleters syn på mobning. De fungerer som ambassadører for alle for en mod mobning og bakker op om indsatsen for at stoppe mobning gennem en facebookside, som også er en fast del af indsatsen

http://www.alleforenmodmobning.dk/


 

0-9

 

 

Skilsmisse

 

Det gør ondt på børn, når forældrene går fra hinanden. Men selvom det er forvirrende og hårdt for alle, kan det lade sig gøre at være i skilsmissen på en god måde.

Børns vilkårs side kommer med gode råd til børn, forældre og professionelle.

https://bornsvilkar.dk/fokus/skilsmisse/skilsmisse

Se eventuelt også Fredensborg.dk- kurser for forældre (KIFF)

Her tilbydes løbende kurser til hjælp til samarbejde om børn efter skilsmisse (KIFF)


alle

 

 

 

Vær ikke bange for angsten.

Oplysnings- og læringsmateriale til forebyggelse af angst hos børn og unge, samt vigtig viden, så omgivelserne bliver bedre rustet til at spotte og hjælpe de børn og unge, der allerede har en angstlidelse.

 

Angstforeningens digitalt oplysnings- og læringsmateriale, der sætter fokus på angst hos børn og unge fra 11 – 17 år. Oplysningsmaterialet, der består af dokumentarfilm, debatoplæg, spændende læringsaktiviteter og viden om angstlidelser, kan benyttes gratis af børn, unge, forældre, fagpersoner og andre interesserede.

angstforeningen.dk/vaerikkebange/

Undervisningsmateriale – OM ALKOHOL

OM ALKOHOL er et tværfagligt undervisningsmateriale for elever i 7.-9. klasse. Materialet sætter fokus på en bred vifte af problemstillinger om unge og alkohol: livsstil, sundhed, misforståelser, reklamer, markedsføring mv. via fagtekster, avisartikler, film, quizzer, opgaver og forsøg.

Man kan arbejde med materialet i dansk, samfundsfag og sundheds- og seksualundervisning, kemi, fysik, matematik og biologi.

Materialet er udarbejdet af kræftens bekæmpelse i samarbejde med Trygfonden.
http://www.omalkohol.dk/


79_indlaeg_50x50

Fuld af Liv- Forældremøder om alkohol

DIT BARN – DIN ALKOHOLDNING er et inspirationsmateriale til forældremøder i 7.-9. klasse. Materialet informerer om, hvordan man som forælder har indflydelse på sit barns alkoholvaner og giver inspiration til at tage stilling, tale med sit barn om alkohol og lave aftaler enten individuelt eller på klasseniveau.

Over halvdelen af danske unge har prøvet at drikke som 14-årige. Det er derfor en god idé at tale om alkohol på forældremøder fra 7. klasse, men det er aldrig for sent at tage emnet op.
Inspirationsmaterialet består af en række elementer, som enten samlet eller særskilt kan benyttes af undervisere til forældremøder eller lignende, hvor unge og alkohol er på dagsordenen blandt forældre.
Materialet er udviklet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv

http://www.fuldafliv.dk/fuld-af-liv/


7-9_foraeldre

Har du været nøgen på nettet?

Materiale til børn og unge- både til handling og forebyggelse

I Center for Digital Pædagogiks online-rådgivning og på Red Barnets brevkasse kommer der flere og flere henvendelser om nøgenbilleder. Det er ikke nyt, at børn og unge eksperimenterer med deres identiteter, ved at tage udfordrende billeder af sig selv, men med de sociale mediers udbredelse bliver billederne hurtigere spredt til mange, og det gør konsekvenserne uoverskuelige.

Der kan være mange grunde til, at børn og unge sender intime billeder af sig selv. Det kan for eksempel være for at vise tillid til en kæreste, for at vise at man er modig, eller måske bare for at vise den nye bikini frem uden tanke på, at andre kan misbruge billedet.  Materialet giver konkrete værktøjer til børn og unge, der har oplevet, at intime billeder er blevet delt, men det kan også bruges til at forebygge.

Bestil gratis foldere eller download materialet.

Materialerne er lavet i et samarbejde mellem Red Barnet, Center for Digital Pædagogik og Medierådet for Børn og Unge. Det består af et lille hæfte ”Har du været Nøgen på Nettet?”, som kan bestilles gratis, og en mere uddybende online-version.

I hæfterne kan børn og unge hente konkret information om, hvor de kan få hjælp til at håndtere situationen og sikrer sig et godt digitalt rygte fremover.

Hent materialerne på Sikkerchat.dk

eller på Center for Digital Pædagogik cfdp.dk eller hos Medierådet for børn og unge www.medieraadet.dk


4-9_foraeldre

Digital mobning og krænkelse- Problemer på nettet

Regler og rettigheder på nettet-

Her kan du læse om, hvilke regler og love der findes om, hvad man må og ikke må på nettet.

Du kan blandt andet få gode råd om, hvad du kan gøre hvis du har været nøgen på nettet, er blevet mobbet online, eller har oplevet noget andet ubehageligt på nettet?

http://www.bornsvilkar.dk/BorneTelefonen/Temaer/Digital-mobning/Rettigheder.aspx


4-6_7-9_foraeldre_unge_2017

Forebyggelse af ekstremisme og radikalisering

I pjecen ”Forebyggelse af ekstremisme” kan du få viden og værktøjer, som kan bruges i det forebyggende arbejde.

Hæftet giver en bred introduktion til forebyggelsen af ekstremisme. Der gives eksempler på årsagerne til, at nogle bliver en del af ekstremistiske miljøer eller forlader dem igen. Endvidere gives eksempler på bekymringstegn og forebyggende handlemuligheder på samfunds-, gruppe- og individniveau. Hæftet indeholder blandt andet konkrete værktøjer til at tolke og vurdere bekymringstegn og til, hvis der er behov, at udrede den enkelte unge og gennemføre en indsats, som kan motivere til positiv forandring.

Pjæcen er udgivet af: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold, januar 2012, og kan downloades som PDF på :

http://www.integrationsviden.dk søg: metoder til forebyggelse af ekstremisme


79_indlaeg_50x50

Børns Vilkårs skoletjeneste

Børns Vilkårs SkoleTjeneste tilbyder oplæg og trivselsforløb i hele Danmark.

Oplæg til skolebørn, til forældre og til professionelle. I trivselsforløbet inddrages både børn, forældre og lærere i arbejdet mod mobning og for trivsel.

https://bornsvilkar.dk/radgivning/skoletjenesten/skole-tjenesten


alle

 

Fælles forældreaftaler om alkohol

Fælles forældreaftaler der omhandler alkohol går erfaringsmæssigt ofte i stykker i slutningen af 8. eller 9. klasse, da der er stor forskel på udviklingen og modenheden i den samlede klasse.

Det kan derfor anbefales, at forældre tager initiativ til at arrangere et »kaffemøde« med forældrene til ens barns kammerater og drøfte fælles retningslinjer ift. alkohol.


7-9_foraeldre

Forældrenetværket drøfter

Ingen alkohol når vores børn er sammen

Fokus på udsættelse af alkoholdebut, forældreaftaler, risikoadfærd og sociale overdrivelser.

De nye forældrenetværk

Hvordan skaber vi de bedste fælles rammer?

Blå mandag

Hvordan skal den foregå?


7-9_foraeldre

 

Den åbne dagbog

 Om unges brug af nettet.

De sidste par år er brugen af sociale netværkssider boomet. Medierådet for Børn og Unge bidrager med et afsnit med gode råd til forældre.

SSP-samrådet bidrager med en vejledning til skolelærerne. 

www.turbineforlaget.dk  Søg den »Den åbne dagbog«


7-9_foraeldre

 

Ugens ord eller emne

 

 Påklædning, frisure, udseende. Gode og dårlig kammerater. Net-etikette, SMS-snak.

Hvad er forskellen på at snakke sammen, når man står over for hinanden og at sende en sms? Fordele og ulemper. Hvad er en god sms? Hvad er en dårlig sms? Hvordan virker en god sms på modtageren? Hvordan virker en dårlig sms på modtageren? Hvad er god telefonstil? Hvad er dårlig telefonstil? Hvordan er det sprog I bruger?


46_indlaeg_50x50

Litteratur for 5. klasse

Hallberg, Lin: Vennebogen.
Emne: Venskab, mobning, udenfor, forelskelse.

Hallberg, Lin: Bedste venner bogen.
Emne: Venskab, udenfor.

Hallberg, Lin: Svigtebogen.
Emne: Venskab, mobning, kultursammenstød, identitet.

Mølvang, Kirsten/Søndergaard Per S.: Så er festen slut Tobias – noveller.
Emne: Alkohol, rygning, tyveri, fester, kærester, mobning, stoffer.

Jensen, Jørn: Happy Slapping.
Emne: Vold, mobiltelefoner, Happy Slapping.

Haller, Bent: Kevin Kujon og andre fortællinger.
Emne: Børn, følelser, magisk realisme.

Lassen, Linda: Havet nyser.
Emne: Flytte, venner, Grønland.

Drama. Ottesen, Josefine: En fremmed fugl.
Emne: Eventyr, mobning, anderledes.

Reuter, Bjarne: En som Hodder.
Emne: Anderledes, udenfor, ensomhed, fantasi, far-sønforhold,
skolen, mobning.

Lyhne, Mogens: Unhappy slapping.
Unge, mobning, mobiltelefoner, happy slapping.

Himmelstrup, Kaj: Rotter i øret.
Emne: Drilleri, mobning, skolen, venskab.

DVD. Anders Mattesen: Terkel i knibe.
Emne: Mobning, drenge.

DVD. Rafn, Torbjørn: Pusling.
Emne: Piger, mobning, magtkamp.

Film. Bergqvist, Gisela: Sandhed eller konsekvens.
Emne: Piger, veninder, mobning.


46_indlaeg_50x50

Forumspil

Forumspil er en dramaform, der kan bruges til at reflektere over handlemuligheder i hverdagen.

Elever kan gennem forumspil spille sig igennem forskellige konflikter, krænkelser, svære situationer og dermed afprøve forskellige løsningsmodeller. Bogen angiver forskellige øvelser og råd til, hvordan denne interaktive dramametode bruges i hverdagen.

http://www.bibliotek.dk Søg »Forumspil«Augusto Boal med oversættelse af Jens Münster, DRAMA, 1995


4-9_02

Du har hovedrollen i dit liv

Grundbog i forumspil.

Bogens mange konkrete forslag til øvelser gør den anvendelig i pædagogisk arbejde med at bevidstgøre børn, unge og voksne om deres muligheder for at styre deres eget liv, så de ikke bliver ofre for gruppepres, lav selvfølelse osv. Metoden kan anvendes af lærere til elever på alle klassetrin, fritidspædagoger, drama- og teaterpædagoger og alle, der beskæftiger sig med personlighedsudviklende arbejde.

www.bibliotek.dk Søg »Du har hovedrollen i dit liv« Katrin Byreus, Forlaget Drama, 1995


4-9_02

Dit liv- dit valg

Ideer og inspiration til den kriminalpræventive undervisning på mellemtrinnet udarbejdet af Det Kriminalpræventive Råd.

Omhandler identitet, levevilkår, livsstil, valg og konsekvenser. Lærervejledning og kopiark følger til undervisningen

www.dkr.dk/materialer/tidlig-forebyggelse/dit-liv-dit-valg/


46_indlaeg_50x50

 

 

 

Børns vilkår

Børns Vilkår har opgaver, der henvender sig til undervisningsbrug fra 4. klasse og opefter.

www.bornsvilkar.dk  Søg »skoleopgaver«


4-9_02

Selvværdsspejlet

Selvværdsspejlet er en metode, som sætter fokus på elevernes selvoplevelse og selvværd.

www.sammenmodmobning.dk


0-9

Ønskerunden

Ønskerunden er en metode, hvorigennem eleverne lærer at bede om og modtage ønske om ændringer i adfærd på en konstruktiv og positiv måde.

www.sammenmodmobning.dk


4-9_02

Øvelse gør mester

 

Øvelse gør mester handler om jævnbyrdig samtale i rundkreds.

Indgangen er en leg eller en øvelse, der har fokus på en bestemt kompetence. Det kan være samarbejde, konfliktløsning, kommunikation eller lignende.
www.sammenmodmobning.dk


46_indlaeg_50x50

Ud med sproget

Ud med sproget sætter fokus på kommunikation og sprog gennem eksempler fra hverdagen.

Metoden tager udgangspunkt i ligeværdig kommunikation, hvor begge parter skal have plads og lov
til at udtrykke egne behov og følelser.
www.sammenmodmobning.dk


4-9_02

Konflikter løser vi selv!

 Lærer- og elevmateriale til undervisning i konfliktløsning efter mediationsmetoden.

Undervisningsforløb med lektionsplan, program, formålsbeskrivelser og forbrug af materiale og forberedelse til lærerne. Konkrete øvelser og opgaver til eleverne fra 3. – 9. klassetrin. Til materialet hører en instruktionsfilm til lærere og andre, der arbejder med børn og unge og konfliktløsning.

www.bibliotek.dk Søg »Konflikter løser vi selv«

Hans Boserup og Susse Humle, Dansk Forening for Mediation og Dansk Forligsnævn, 1996

https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis:21621609


4-9_02

Respekt

 

act RESPEKT er et undervisningsmateriale fra Røde Kors, der tager livtag med nogle af de svære problemstillinger og dilemmaer som børn og unge møder i deres hverdag.

Materialet består af tekster og billeder, som i øjenhøjde med eleverne, formidler historier og fakta om det at respektere og blive respekteret. Men også, hvad der sker, hvis mennesker ikke respekterer hinanden. Røde Kors lægger op til, at materialet kan bruges i en emneuge, men det kan sagtens bruges i uddrag og i andre sammenhænge.

Materialet består af:

Elevmagasin  og lærervejledning (pdf) samt et temasite (online)

www.rodekors.dk Søg skole, find materialer, fordomme og forskelle


4-9_02

God mobilstil

 

 Med computerspillet »Go’ mobilstil« får eleverne og lærerne et værktøj til at tage stilling til og diskutere en række dilemmaer, som sætter fokus på problemer med brug af mobiltelefonen i timerne, mobilmobning og henvendelse fra fremmede.

gomobilstil.verticportals.com


46_indlaeg_50x50

Børns Vilkår

 

Her ligger opgaver og undervisningsforløb, der henvender sig til undervisningsbrug fra 4. klasse og opefter.

Emnerne omhandler bl.a. børns brug af digitale medier, Hvad vil det sige at være multikulturel, trivsel i skolen o.s.v.

www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten/Undervisningsmateriale


4-9_02

Øvelse gør mester

 

Øvelse gør mester handler om jævnbyrdig samtale i rundkreds.

Indgangen er en leg eller en øvelse, der har fokus på en bestemt kompetence. Det kan være samarbejde, konfliktløsning, kommunikation eller lignende.
www.sammenmodmobning.dk


46_indlaeg_50x50

Diskussion eller dialog

 

Diskussion eller dialog er en metode til at gøre eleverne bevidste om principperne for konstruktiv kommunikation.

www.sammenmodmobning.dk


46_indlaeg_50x50

Men jeg kan så meget andet

 

En elevbog om stærke følelser, om identitet, selvværd, håndtering af følelser, dilemmaer m.m.

En række meget forskellige tekster og oplæg til procesorienteret arbejde i 3. til 5. klasse.

Kirsten Borberg, Undervisningsministeriet m.fl., 1995
www.bibliotek.dk  Søg »Men jeg kan så meget andet«


0-6

Maleværksted

 

Eleverne laver små malerier med “mobbescener”.

Billederne og temaerne omkring dem, kan efterfølgende drøftes i fx danskundervisningen.


03_indlaeg_50x50

Tegne, male og se på billeder

 

Tegning, maling og samtaler om billeder om emner som venskab, drilleri, mobning, at være anderledes m.m.


0-6

 

Grib konflikten

Lær om konstruktiv konflikthåndtering i skolen.

Håndbog med ideer, øvelser og baggrundsviden til at tackle de konflikter, som opstår mellem elever, lærere og forældre.

www.dkr.dk Søg »Grib konflikten«.


0-9

 

Konflikttrappen

 

Konflikttrappen kan i skolesammenhæng bruges til at bevidstgøre eleverne om en konflikts forskellige faser.

Dermed styrkes elevernes evne til konstruktivt at håndtere de konflikter, de selv er i, eller potentielt vil blive en del af.

www.sammenmodmobning.dk


03_indlaeg_50x50